Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Horváth László
Title (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Field of science
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000075/0032
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 33 [33]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000075/0032

OCR

I. ELMÉLETI HÁTTÉR 3I tanulásának keretét, illetve a szervezeti tanulás aspektusait a kutatásunk során, amely ätszövi az oktatästechnolögiai üjitäsokröl valö gondolkodäsunkat. Ennek megfelelően a technológia integráció és elfogadás modelljeinek bemutatása után, az egyéni tényezők keretében elsősorban a pedagógusok (digitális) kompetenciáira, a szervezeti tényezők esetében pedig a szervezeti tanulás aspektusaira fókuszálunk. 1.2.1. A technológiaintegráció és -elfogadás modelljei A technológiaintegráció és -elfogadás kérdésköre kiterjedt szakirodalommal rendelkezik. Az egyik meghatározó irány az új technológiák felhasználói elfogadását magyarázó modellek területe. A következő alfejezetekben bemutatásra kerülnek ezen modellek legfontosabb elméleti megközelítései, illetve a leggyakrabban használt modellek. A modellek bemutatását oktatáskutatási példákkal támasztjuk alá. Kiindulópontként bemutatjuk Everett Rogers diffúzióelméletét, amely fontos kiindulópontja a következőkben bemutatott modelleknek is. Rogers (2003) elméletében megjelennek közgazdaságtani, döntéselméleti szempontok, illetve személyiségjegyekre alapuló megfontolások is. Folyamat szempontjából a modell a tudásból indul ki, majd számba veszi a felhasználók meggyőzéséhez szükséges elemeket (relatív előnyösség, kompatibilitás, komplexitás, kipróbálhatóság, megfigyelhetőség). Ezen szempontok alapján születik meg a felhasználóban a döntés, hogy az adott újítást átveszi vagy elutasítja. Ez nem egy egyszeri döntés a modell apaján, hanem később felülvizsgálható, így beszélhetünk folytatólagos használatról vagy kései átvételről, illetve ahasználat megszűnéséről és folytatólagos elutasításról. Ezek a döntések az implementáció fényében, a mindennapi működés során szerzett visszaigazolások alapján kerülnek meghozásra. Rogers személyiségjegyek alapján is bemutatja az innovációk terjedését, klasszikus modelljében a Gauss-görbe mentén osztja fel az innovációk átvétele szempontjából jellemezhető csoportokat: újítók, korai átvevők, korai többség, kései többség, lemaradók. A modell egyes elemeit mutatja az 1. ábra.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
961.02 KB
Permalink to jpg
022_000075/0032.jpg
Permalink to ocr
022_000075/0032.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu