Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Horváth László
Title (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Field of science
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000075/0028
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 29 [29]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000075/0028

OCR

I. ELMÉLETI HÁTTÉR 27 Érdemes kiemelni speciális célcsoportként a kora-gyermekkor és az alsó tagozatos diákok tapasztalatait. F. Lassú és Megyeriné Fácska (2021) kutatásai alapján a szülői , megengedő, nem szabályozó" attitűd (az idősebb és kevésbé iskolázottabb szülők esetén) összefüggést mutatott a megnövekedett eszközhasználattal a hat év alatti gyerekek esetén, míg az , ellenőrző, kontrolláló" attitűdöt képviselő szülők esetén a pandémia során sem volt tapasztalható túlzott képernyőhasználat. Mindez felhívja a figyelmet a szülői tudatosság szerepére. Egy fokkal idősebb diákok körében (alsó tagozatosok) vizsgálta Károlyi és Fehérvári (2021) a kortárskapcsolatok online és offline alakulását. A kutatás alapján a szülők mellett kiemelhetjük a pedagógusok szerepét a tudatos eszközhasználat kialakításában. Kifejezetten érdekes kérdés a digitális munkarend során az olvasástanítás hatékonysága. Józsa és Pasztendorf (2021) megerősítik, hogy a pedagógusok a hagyományos olvasástanítási módszereket ültették át az online oktatás keretében, ami nem bizonyult olyan hatékonynak, mint a jelenléti oktatás során. Kulcsként jelölik meg a pedagógus-szülő együttműködését és a távoktatási módszertannak megfelelő, új olvasástanítási megközelítések alkalmazását. Egy másik kritikusan nehéznek vélt területen, az ének-zene tanításban, bár alapvetően nehézségekbe ütköztek egyes képességterületek online fejlesztésében, a pedagógusok pozitív eredményeket mutattak ki digitális kompetenciáik fejlődésében Gaspar és Rausch (2022) tanulmánya szerint. Fontos előremutató tanulságként jelenik meg a cikk alapján, hogy az online nehezebben fejleszthető képességek kapcsán fontos lenne az együttműködés a digitális megoldások fejlesztői és a pedagógiai gyakorlat között — ezzel beemelve a tágabb tanulásipar szereplőit is a képbe. Érdemes röviden a felsőoktatásra vonatkozó kutatási eredményekre is kitérnünk. Az előrehozott tavaszi szünet miatt a felsőoktatásban több idő állt rendel kezésre, hogy felkészüljenek a távolléti oktatás kihívásaira. Természetesen itt is különböző megoldásokat figyelhetünk meg. Ahogyan a közoktatás esetében, itt is túlmutat a kérdés az egyszerű infrastrukturális és digitális oktatási kérdéseken, hiszen ez időszak alatt élesedtek a digitális szakadékból fakadó különbségek (tanárok és hallgatók körében egyaránt), illetve megélhetési kérdések (pl. kollégiumok bezárása, diákmunka elvesztése stb.) (Hrubos, 2021). A felsőoktatás esetében nemcsak a szűk értelemben vett oktatási missziót érintette a veszélyhelyzet, hanem jelentős mértékben a nemzetköziesedést (felerősítve a ,nemzetköziesítés otthon" területét, illetve a virtuális mobilitást), és a kutatást is (pl. előregisztrált tanulmányok számának növekedése) (Kopp & Saád, 2021). A hallgatói tapasztalatok területéről Fajt és munkatársai (2021) kiemelik a hallgatók pozitív hozzáállását, míg Kéri (2023) a COVID-19 intézkedések hatékonysága és a külföldi hallgatók lojaliítása közötti pozitív kapcsolatot mutatta be, A felsőoktatásban tanuló hallgatók esetén is központi kérdés volt a mentális jóllét. Kálmán és munkatársai (2021) tanulmánya is bemutatta, hogy az online társas kapcsolatoknak is nagy szerepe

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.36 MB
Lien permanent vers jpg
022_000075/0028.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000075/0028.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu