Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Horváth László
Title (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Field of science
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000075/0025
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 26 [26]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000075/0025

OCR

24 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ .., 1.1.3. Kitekintés: sokkszerű hatások az elmúlt időszakban a digitális oktatásban Közhelyszerű megállapítás, hogy a digitális oktatás területén a változások egyre gyorsabban jelennek meg és alakítják át a korábbi gyakorlatot. Éppen ezért fontos idői perspektívába helyezni a könyvben bemutatott kutatást. A kutatási terv 2020 januárjában véglegesült, a kutatási célok, kérdések, a kutatási design úgy kerültek kialakításra, hogy azokban értelemszerűen nem tudtak megjelenni azok a hatások és lehetőségek, amelyek az elmúlt időszakban jelentősen felforgatták az oktatási szektort. Ilyen közelmúltbeli események például a COVID-19 járvány kapcsán előállt iskolabezárások, távolléti oktatás megvalósítása globális szinten (2020 márciusától Magyarországon), vagy a mesterséges intelligenciához kapcsolódó, a generatív nyelvi modellek növekvő kapacitását és képességeit a köztudatba is beemelő ChatGPT (2022 novemberében). Ezenkívül néhány egyéb, hasonlóan sokkszerű, de inkább bizonyos régiókra korlátozódó hatásokról is érdemes szót ejtenünk, bár ezekre jelen tanulmányban nem térünk ki részletesen. Ilyen események például az ukrán-—orosz háború (Ukrajnából érkező menekültek, korlátozások az orosz felsőoktatás szereplőivel szemben), a törökországi és szíriai földrengések és egyéb természeti katasztrófák, illetve különböző konfliktusok miatt kialakuló vészhelyzetek, amelyek mind veszélyeztetik az emberek alapvető jogát a minőségi oktatáshoz valé hozzaféréshez (UNICEF, 2023). A következő alfejezetekben először a pandémia kapcsán felmerülő, a digitális oktatás szempontjából releváns nemzetközi és hazai tapasztalatokat összegezzük, majd röviden kitérünk a mesterséges intelligencia szerepére az oktatás digitális transzformációja szempontjából. 1.1.3.1. A digitális oktatás a pandémia tükrében A COVID-19 vilägjärväny 2019 végén ütötte fel a fejét Kínában és soha nem látott gyorsasággal terjedt el a világban. Magyarországon az első esetet márciusban regisztrálták, március 16-tól pedig bezárásra kerültek az iskolák és tantermen kívüli digitális munkarendet vezettek be. Az iskolabezárások különböző módon zajlottak le az egyes országokban, így nehéz egységes következtetéseket levonni a tanulságok alapján. A nemzetközi szakirodalmi áttekintések alapján megállapítható, hogy a szakirodalomban a fókusz erőteljesen a tanulási veszteségekre (learning loss) irányul, hiszen az iskolabezárások alatt nem tudott ugyanaz a pedagógiai hozzáadott érték megvalósulni, mint a jelenléti oktatás során. Az UNESCO (2021) statisztikái szerint az iskolabezárások csúcsidőszakában (2020 április) több mint 1,6 milliárd tanuló, 100 millió tanár volt érintett, több mint 190 országban. 2020-ban az

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.19 MB
Permalink to jpg
022_000075/0025.jpg
Permalink to ocr
022_000075/0025.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu