OCR
I. ELMÉLETI HÁTTÉR 23 ahhoz, hogy hatékonyan ellássa jelenlegi munkakörét. A második kérdés pedig azt vizsgálja, hogy a kitöltő rendelkezik-e a megfelelő képességekkel ahhoz, hogy akár a jelenlegi munkakörénél nehezebb, bonyolultabb feladatokat is ellásson. A magyarországi pedagógusprofesszió esetében az 1. táblázatban látható módon alakulnak az arányok (OECD, 2023b). 1. táblázat. A magyarországi pedagógusprofesszió képesség-ökoszisztémájának egyensúlya. (PIAAC 2015 adatbázis alapján saját számítás) Úgy érzi, hogy rendelkezik azokkal a készségekkel, A pedagógusprofesszió tagjai amelyekkel a jelenlegi munkakörében elvártnál megterMagyarorszägon (N = 178) helöbb feladatokkal is megbirközhat? Igen Nem Úgy érzi, hogy további Igen 34% 6% képzésre van sziiksége ahhoz, hogy jól megbirkózzon jelenlegi Nem 55% 5% feladataival? A táblázat alapján jól látható, hogy apedagógusprofesszió képviselőinek több mint fele úgy érzi, hogy bonyolultabb feladatokkal is képes lenne megbirkózni, további képzés vagy felkészítés nélkül is. További 3496 azt nyilatkozta, hogy további képzés esetén képes lenne komolyabb feladatokkal is megbirkózni. Ez azt jelenti, hogy a magyar pedagógusprofesszió képviselői alulfoglalkoztatottak (vagy túlképzettek) ahhoz a feladatkörhöz, amiben jelenleg dolgoznak. Természetesen ezek önbevallásra épülő adatok, így számolnunk kell torzító hatásokkal. Érdekes kérdés lenne megvizsgálni ezt az összefüggést a kényszerű digitális átállás tapasztalatai után is. Az a feltételezésünk, hogy a digitális munkarend kihívásai átalakíthatták a fent jelzett dinamikát, amelyet megerősít az a tendencia is, amely az általános munkaerőpiacra vonatkozóan jelzi a digitális kompetenciák iránti megnövekedett keresletet. Éppen ezért összegzésként röviden elemezzük a digitális kompetenciák területét, mint lehetséges képesség-hézag (skills gap) a pedagógusprofesszió képesség-ökoszisztémájában. Ahogyan a képesség-ökoszisztéma sajátosságainak áttekintése kapcsán, illetve korábban is említettük, a területet alapvetően befolyásolta, sőt felforgatta a COVID-19 järvänyhelyzet kapcsän vilägszerte bevezetett kényszerű távolléti oktatás. Bár a kutatás tervezésekor ez a jelenség még nem volt látható, a kutatás egészét alapvetően befolyásolta, így nem hagyhatjuk figyelmen kívül ezt a sajátosságot. A következő részben kifejezetten ezeknek a tapasztalatoknak a feldolgozására fókuszálunk.