OCR Output

I. ELMÉLETI HÁTTÉR 2I

munkaerő után, így megnövekedtek az alternatív lehetőségek is. Míg nemzetközi
tendenciákkal egyező módon korábban nagyobb mértékű volt a tanárhiány a
települési hierarchiában lefelé haladva, addig 2016 után a budapesti iskolákban
is jelentősen megnőtt a hiány ( Varga, 2023).

A fentiek alapján jól látható, hogy az idői és regionális tényezőket is figyelembe
kell vennünk, amikor a pedagógusprofessziót munkaerőpiaci szempontból vizs¬
gáljuk. A képesség-ökoszisztéma szemlélet a képességekre helyezi a hangsúlyt, így
a következőkben ebből a szempontból vizsgáljuk a professziót.

A képesség-ökoszisztéma megközelítés szellemében gyűjt és közöl adatokat a
nemzeti munkaerőpiacok állapotáról az Európai Szakképzésfejlesztési Központ
(European Centre for the Development of Vocational Training - CEDEFOP). Az Eu¬
röpai Kepesseg Index (European Skills Index — ESI) a nemzeti képességrendszerek
jellemzői indikátorai alapján mutatja be a képesség fejlesztés (skills development), a
képességaktiválás (skills activation) és a képességparositas (skills matching) terüle¬
teit. A képességfejlesztés egy adott ország képzési rendszerének kimeneti adatait
mutatja a fejlesztett képességek területén. A képességaktiválás a munkaerőpiaci
aktivitás mértékét fejezi ki, aképzés-munka átmenet hatékonyságát jellemzi. A ké¬
pességpárosítás területe pedig arról ad visszajelzés, hogy a munkaerőpiacon milyen
hatékonyan taläl egymäsra a képességkereslet és -kindlat (CEDEFOP, 2023a).

Az ESI kompozit mutatója 100-as skálán értékeli az egyes dimenziókat. Ebben
a rendszerben Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el (53 pont). Az egyes
dimenziókat tekintve a legerősebb terület a képesség párosítás (73 pont), amelyben
Magyarország a TOP 10 országok között van, míg a képességfejlesztés (44 pont)
és a képességaktiválás (39 pont) területén gyengébben szerepel. Magyarország az
egyik legjobb eredményt az alulfoglalkoztatott részmunkaidős munkavállalók
területén éri el, míg az egyik legrosszabb teljesítményt a digitális kompetenciák
területén produkálja, amely az oktatás digitális transzformációja szempontjából
különösen fontos terület lehet (CEDEFOP, 2023b).

A CEDEFOP képesség előrejelzése alapján 2021-ről 2035-ra az egyik legtöbb
nyitott pozícióval rendelkező terület apedagógusprofesszió lesz Magyarországon
(CEDEFOP, 20230). A CEDEFOP a , teacbing professional" kifejezést használja az
International Standard Classification of Occupations — ISCO rendszere alapján,
amely a felsőoktatásban, szakképzésben, középfokú oktatásban, alapfokú és kora
gyermekkori nevelés-oktatásban és egyéb területeken dolgozó pedagógusokat,
oktatókat foglal magában. Egy másik forrás is megerősíti ennek a területnek a
fontosságát. Az OECD Skills for Jobs 2021-es adatbázisa alapján Magyarországon
az egyik legnagyobb hiányt, illetve keresletet az oktatás és képzés (education and
training) kompetencia területén jelzi (2022-ben a legnagyobb kereslet a digitális
kompetencidkra iranyul) (OECD, 2023a). Az OECD adatbazisa az O-NET-SOC