Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Horváth László
Title (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Field of science
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000075/0015
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 16 [16]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000075/0015

OCR

14 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ .., úgy értelmezhetjük, amely meghaladva a digitalizáció fogalmát, a teljes szervezetre kihat. Nemcsak egyszerű feladatokat, folyamatokat alakít át, hanem a szervezet alapvető működési modelljét változtatja meg ( Verhoef és mtsai., 2021). Az OECD (2019e, o. 29) jelentése felhívja a figyelmünket arra, hogy a digitális transzformáció nem egy egyszerű jelenség, hanem folyamatosan kibontakozó, összekapcsolódó és gyakran bejósolhatatlan fejlemények komplex sorozata. Egy olyan folyamatról beszélünk, amely során szervezetek a mindenütt jelenlévő (ubiguitous) technológiai megoldásokat beépítik mindennapi működésükbe versenyelőnyük fenntartása érdekében. A folyamat keretében a szervezetek átalakítják működésük egyes aspektusait (pl. üzleti modell, ügyfélélmény, adminisztráció), amely hatással van az emberekre (szükséges kompetenciák, szervezeti kultúra), a hálózatokra, illetve a teljes értékteremtési láncra (Ismail és mtsai., 2017). A jelenség multidiszciplináris érdeklődésre tart számot, hiszen több tudományterületet is érint. Reis és munkatársai (2018) szakirodalmi áttekintése alapján megállapítható, hogy leginkább az információs rendszerek, az üzleti gazdaságtan és a neveléstudományok területe a leggazdagabb forrásai a digitális transzformáció kutatásának. A legtöbb definíció alapvetően az informatikai területről vagy az üzleti területről származik. A különböző definíciók értelmezése és elemzése kapcsán Ji és Li (2022) három perspektívát különít el: technológia, értékteremtés, stratégia. A technológiai perspektíva a digitális transzformáció info-kommunikációs megközelítésére, elsősorban a technológia használatára irányul. Az értékteremtés perspektívája az ügyfélélmény fejlesztésére fókuszál, a szervezeti tevékenységek, folyamatok, kapacitások és modellek megváltoztatásán keresztül. Végül, a stratégiai megközelítés alapján valójában már nem is a technológiáról beszélünk, hanem a szervezetnek azon képességéről, hogy a mindennapi működése során folyamatosan felhasználják a digitális technológiák lehetőségeit az értékteremtési folyamatok fejlesztésére. Gao és munkatársai (2022) szakirodalmi áttekintésükben öt fő tématerületet azonosítottak, amelyek lefedik a digitális transzformáció kutatások fókuszait: 1. Az új technológiák és az innováció terjedése, átvétele. 2. A digitális innovációk menedzsmentje. 3. A digitális transzformáció menedzsmentje. 4. Digitális platformok és ökoszisztéma. 5. Digitális vállalkozószellem és a gazdaság. A felsorolás alapján jól látható, hogy a digitális transzformáció kutatásban erőteljesen megjelenik az innovációelméleti perspektíva. Jelen tanulmány keretében is nagy mértékben támaszkodunk erre a megközelítésre, amelyre részletesebben a második fejezet keretében fogunk kitérni. A különböző definíciók és megközelítések alapján megállapítható, hogy a digitális transzformációra folyamatként kell tekintenünk, amely a digitalizáció

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.27 MB
Permalink to jpg
022_000075/0015.jpg
Permalink to ocr
022_000075/0015.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu