OCR Output

KEREKASZTAL-BESZÉLGETÉS

Sepsi Enikő: Számodra mi a szentség?

Lábán Katalin: Színháztörténetileg a templomokban jött először létre az
úgynevezett szent színház. A középkorban ott volt a vásári színjátszás, a templom¬
ban pedig megelevenítették Jézus életét vagy Szűz Máriát. A transzcendenciához
való kapcsolódás jelenti számomra a szent színházat. Ez nagyon sokszor megma¬
gyarázhatatlan. A legtehetségesebb színészek, akikkel eddig dolgoztam - ilyen volt
Széles László, Balkay Géza, Börcsök Enikő -—, amikor beléptek az RS9 színházba,
letérdeltek és megcsókolták a színpadot, s azt mondták, , nem én tehetek róla, hogy
ennyire tehetséges vagyok", nem is mondták ki, csak evidens volt, hogy ők tudják
azt, hogy valahonnan jön a tehetségük, és hálásak a jóistennek vagy a transzcen¬
densnek, ki miben hisz, hogy kapták ezt a tehetséget, és köszönik, hogy lehetőségük
van ezt megmutatni. Hiszen nagyon sok tehetséges ember van, akinek nincs lehe¬
tősége megmutatni a tehetségét.

Sepsi Enikő: Imrét is kérdezem, hogy számára mi volna a szentség a színházban?

Katona Imre: Hogyha a színház terébe belépünk, akkor nem az euklideszi
háromdimenziós térről van szó, a cselekvő ember a színpadon egy hierarchikus
térben jelenik meg. A jó és rossz hierarchikus terében, nem pusztán egy mértani

+ 230 +