Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0215
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 216 [216]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000072/0215

OCR

SEBŐK MELINDA vezető utat. A csönd drámai pillanata, a passió-lét látomása, a széttöredezett világ tragikuma ragadja meg. Intelem című ars poetica-jellegű versének megrendítő sorai is ezt igazolják: Ne a lélekzetvételt. A zihálást. Ne a nászasztalt. A lehulló maradékot, hideget, árnyakat. Ne a mozdulatot. A kapkodást. A kampó csöndjét, azt jegyezd." Pilinszky 1971-ben egy vele készített interjúban így vallott nézeteiről: ,a művészet legfőbb tárgya a tragikum, a jóvátehetetlen. A múlt, a lezártság végleges közegében kell megtennie a művésznek az velső valódi, reménykeltő lépéstx. Túl ahumánumon s a legnemesebb szándékú pedagógián, ebben vélem fölfedezni a művészet eleve transzcendentális jellegét."? Ez a transzcendens hit és a látott drámai szituációk ihletik kései darabjait. Rövid műveinek tragikus feszültségét az apokaliptikus látomások, a nyelvi paradoxonok, a sűrített metaforák gazdag képzettársítása adja. A KZ-oratórium című színpadi művének előmunkálataihoz kapcsolódó jegyzeteiben így fogalmazott: , Anti színház? Nem. Mert nem utolsó tét, nem omega-színház. Ellenkezőleg: kezdet és vég egyszerre. [...] A történelem szövetén időnként átvérzik Isten arca. Ez a keresztény dráma."? IRODALOM MaczAxk Ibolya: Papirdarabok. Pilinszky János drámaírói munkássága, Budapest, Balassi, 2015. P. MULLER Péter: Pilinszky János víziója a jelenlét színházáról, Literatura, XLVI. évf., 2020/4, 430—446. Pilinszky János összes versei, Budapest, Osiris, 2001. PILINSZKY János: Naplók, töredékek, Budapest, Osiris, 1995. PILINSZKY János: Publicisztikai írások, Budapest, Osiris, 1999. PILINSZKY János: Széppróza, Budapest, Osiris, 1998. PILINSZKY János: Tanulmányok, esszék, cikkek, 2. köt., Budapest, Századvég, 1993. RÓNAY György: Modern katolikus irodalmunk kérdéséhez, in Bende József (szerk.): Interjúk, nyilatkozatok, vallomások, Budapest, Vigilia, 2004, 320—328. 31 Pilinszky János összes versei, 102. 52 Pilinszky János: Látogatóban. Széles út — keskeny út, in Török: Beszélgetések Pilinszky Jánossal, 37. % U6: A KZ-oratórium, in uő: Naplók, töredékek, Budapest, Osiris, 1995, 22. + 214 +

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2671 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
883.61 KB
Permalink zum JPG
022_000072/0215.jpg
Permalink zur OCR
022_000072/0215.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu