OCR
KEMÉNY ARANKA A film előzményeiről és készítéséről Fitz Péter (1950) művészettörténészt, szerkesztőt, a film akkor huszonnégy esztendős társrendezőjét? kérdeztem 2021 novemberében levélben. Válaszából hozzájárulásával idézek: Gyerekkoromban családilag rendszeresen együtt nyaraltunk a Vilt-Schaár házaspárral, innét a közeli ismeretségem. 1974-ben mint művészettörténész hallgató már írtam a szakdolgozatomat, aminek témája Schaár Erzsébet művészete volt. Mivel filmrendező nek készültem, gyakorta jelen voltam a BBS előadásain is. Értelemszerű volt, hogy dokumentumfilmet akarok készíteni a székesfehérvári kiállítás építéséről. Schaár fia, Wilt Pál akkor már a Színház- és Filmművészti Főiskola hallgatója és a BBS tagja volt. A filmhez ő szerezte a pénzt, azaz kvázi producere volt. Gulyás Jánost már korábbról ismertem, ezért kértem fel operatőrnek. (1969-70-ben segédoperatőr voltam a Magyar Televízióban). Az Utca nevű nagyméretű installáció építését vettük fel, majd a megnyitót is, amit Pilinszky tartott, egy-egy versét mondta el a tér öt helyszínén. Pilinszky Kovács Péter nagybátyja volt, és szintén ismertem korábbról is. A helyszíni hangfelvétel elég gyengén sikerült, úgyhogy utólag elmentem Pilinszkyhez, aki magnóra mondta a verseket. A film utómunkái lassan haladtak, nehezen kaptunk vágószobát a Balázs Béla Stúdióban. Már majdnem készen voltunk, amikor vezetői változás történt, s ezzel együtt selejtezés is, aminek a vágott anyag áldozatul esett. Szerencsére a negatív megmaradt; 1975-től a Magyar Televízió Képzőművészeti Szerkesztőségében voltam szerkesztő, és a saját vágószobámban Tranger Márta vágóval újravágtuk a filmet. Wilt kerített pénzt a labormunkara, a kész kópia elkészítésére. A televízió nem mutatta be a filmet. Bár a tévében nem vetítették, az 1982-es Velencei Biennálé magyar pavilonjában és később Schaár Erzsébet székesfehérvári, majd budapesti kiállításán is megtekinthető volt. Ez esetben több, egymást ihlető és egymásra ható műalkotás született, s ennek Pilinszky fontos résztvevője volt: a képzőművészeti alkotások térinstallációvá álltak össze, amihez a költő felolvasásában saját verseit kapcsolta; a szobrokról és az installációról fotók készültek, s ezek a szobrokat kétdimenzióba nemesítve a versszövegekkel együtt könyvvé szerveződtek; a kortárs zenével gazdagított felvételek etűdökké, ezek kompozíciója végül művészi kisfilmmé állt össze. 35 Gulyás János filmrendező, operatőr 2021-ben, Wilt Pál filmrendező 2013-ban hunyt el. Fitz Péter szülei az István Király Múzeum régészei, édesapja Fitz Jenő, ekkor a múzeum igazgatója, Gorsium (Tác) föltárója, édesanyja F. Petres Éva, Fitz Jenő helyettese volt a múzeum élén. + 188 +