Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0189
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 190 [190]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000072/0189

OCR

KEMÉNY ARANKA A film előzményeiről és készítéséről Fitz Péter (1950) művészettörténészt, szerkesztőt, a film akkor huszonnégy esztendős társrendezőjét? kérdeztem 2021 novemberében levélben. Válaszából hozzájárulásával idézek: Gyerekkoromban családilag rendszeresen együtt nyaraltunk a Vilt-Schaár házaspárral, innét a közeli ismeretségem. 1974-ben mint művészettörténész hallgató már írtam a szakdolgozatomat, aminek témája Schaár Erzsébet művészete volt. Mivel filmrendező nek készültem, gyakorta jelen voltam a BBS előadásain is. Értelemszerű volt, hogy dokumentumfilmet akarok készíteni a székesfehérvári kiállítás építéséről. Schaár fia, Wilt Pál akkor már a Színház- és Filmművészti Főiskola hallgatója és a BBS tagja volt. A filmhez ő szerezte a pénzt, azaz kvázi producere volt. Gulyás Jánost már korábbról ismertem, ezért kértem fel operatőrnek. (1969-70-ben segédoperatőr voltam a Magyar Televízióban). Az Utca nevű nagyméretű installáció építését vettük fel, majd a megnyitót is, amit Pilinszky tartott, egy-egy versét mondta el a tér öt helyszínén. Pilinszky Kovács Péter nagybátyja volt, és szintén ismertem korábbról is. A helyszíni hangfelvétel elég gyengén sikerült, úgyhogy utólag elmentem Pilinszkyhez, aki magnóra mondta a verseket. A film utómunkái lassan haladtak, nehezen kaptunk vágószobát a Balázs Béla Stúdióban. Már majdnem készen voltunk, amikor vezetői változás történt, s ezzel együtt selejtezés is, aminek a vágott anyag áldozatul esett. Szerencsére a negatív megmaradt; 1975-től a Magyar Televízió Képzőművészeti Szerkesztőségében voltam szerkesztő, és a saját vágószobámban Tranger Márta vágóval újravágtuk a filmet. Wilt kerített pénzt a labormunkara, a kész kópia elkészítésére. A televízió nem mutatta be a filmet. Bár a tévében nem vetítették, az 1982-es Velencei Biennálé magyar pavilonjában és később Schaár Erzsébet székesfehérvári, majd budapesti kiállításán is megtekinthető volt. Ez esetben több, egymást ihlető és egymásra ható műalkotás született, s ennek Pilinszky fontos résztvevője volt: a képzőművészeti alkotások térinstallációvá álltak össze, amihez a költő felolvasásában saját verseit kapcsolta; a szobrokról és az installációról fotók készültek, s ezek a szobrokat kétdimenzióba nemesítve a versszövegekkel együtt könyvvé szerveződtek; a kortárs zenével gazdagított felvételek etűdökké, ezek kompozíciója végül művészi kisfilmmé állt össze. 35 Gulyás János filmrendező, operatőr 2021-ben, Wilt Pál filmrendező 2013-ban hunyt el. Fitz Péter szülei az István Király Múzeum régészei, édesapja Fitz Jenő, ekkor a múzeum igazgatója, Gorsium (Tác) föltárója, édesanyja F. Petres Éva, Fitz Jenő helyettese volt a múzeum élén. + 188 +

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.05 MB
Lien permanent vers jpg
022_000072/0189.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000072/0189.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu