vetően, már valamennyire gyógyultan mondhatta magnóra verseit Sárkány
Endrének, majd lelkesen telefonált Domokos Mátyásnak, kötetei szerkesztőjének,
és meghívta Illés Endrét, ? a Szépirodalmi Kiadó vezetőjét is, hogy együtt hall¬
gassák meg új műveit.? A kivételes találkozásra tehát valószínűleg még 1971 ok¬
tóberében, Sárkány Endrénél került sor, ahová a kedvtelésből filmező Illés Endre
magával vitte kameráját is. Domokos filmhez fűzött szavai szerint a költő kézzel írt
füzetéből olvasta föl verseit a két kiadói barátnak," s egy harmadik, már nem teljes
felolvasásra a napsütötte kertben, az Apáthy-szikla tövében került sor. Ehhez, a fel¬
vétel tanúsága szerint, egy kisebb túrát kellett tenniük. Illés Endre filmes gyakor¬
lottságát mutatja, ahogy az egyes jeleneteket megkomponálta.
A meleg garbót viselő Pilinszkyt előbb Sárkány Endrével és Domokos Mátyással
együtt látjuk.? Bal kezét mellkasán nyugtatja, mintegy óvón takarja, majd Do¬
mokos invitálására elindulnak a kerti ösvényen a szikla, egyben a kamera felé,
ami teljesen Pilinszkyre fókuszál, és rövid ideig egészen közelről veszi arcát.
A második snitten Illés Endre (ballonkabátban) és a kissé merev tartású Pi¬
linszky üdvözlik egymást — valószínűleg most Sárkány Endre a kameraman -,
összeölelkeznek, megszorítják, mosolyogva megpaskolják egymást, közben be¬
szélnek, és láthatóan élvezik a napfényt, a jó időt. A harmadik snitten ugyanők
állnak, Pilinszky Illéshez fordulva beszél, mögöttük Domokos Mátyás éppen ci¬
garettára gyújt. A negyedik snitten Pilinszky egészen közelről a kamerába beszél,
magyaráz valamit, feltehetően már Illés Endrének, mögötte takarásban Domokos
áll. Az ötödik vágásban előbb a kert dús növényzete, majd Pilinszky tűnik fel,
amint a fák lecsüngő ágait igyekszik kikerülni, és kissé lehajolva közeledik az
ösvényen. Jobb kezében már ott van füzete, mögötte Domokos lépdel. A hatodik
2 Pilinszky az ötvenes években külső korrektorként dolgozott a kiadónál, Illéssel (1902—1986) való
ismeretségük innen datálódik. Harmadnapon c. verseskötete itt jelent meg 1959-ben, s később
is szinte mindegyik könyve, köztük a szóban forgó Szálkák is 1972 őszén Domokos Mátyás
(1928-2006) szerkesztésében.
Domokos Mátyás Illés filmjét kommentáló szavai szerint: , Egy alkalommal Pilinszky [...] izga¬
tottan fölhívott azzal, hogy x)Nem tudom, mi történt velem, de néhány hét alatt, mint egy lázas
őrült megírtam vagy ötven verset. Készen van egy kötetem.« [...] Ez volta Szalkak. S hogy sze¬
retné ezt megmutatni." in Czigány Zoltán (szerk., rend.): Házimozi, Illés Endre filmjei, A fölvé¬
telekről Domokos Mátyás és Bertha Bulcsú beszélget, MTV, 1995.
Füzete , versfogalmazványokkal, a Szálkák c. kötet tervezett verseivel, próza-, és levélfogalmaz¬
ványokkal, napirendi és francia nyelvgyakorlati feljegyzesekkel 1970-71-böl” megtalälhatö
kéziratos hagyatékában: MTA KIK, Ms 5932/9. (201 fólió), ebből néhány oldalt közöl: Pilinszky
János: Beszélgetések Sheryl Suttonnal — Egy párbeszéd regénye, Budapest, Magvető, 2020, kép¬
melléklet, III-V.
Több portréfotóján, de a családi filmfelvétel alkalmával, illetve londoni szereplésén is e ruhada¬
rabot viselte.