adhatnak-e bármiféle támpontot Pilinszky és a színház viszonyához? Tanulmá¬
nyomban Pilinszky Jánosról, a színikritikusról írok, így publicisztikájából, színhá¬
zi tárgyú esszéiből elősorban a magyarországi előadások színikritikáit állítottam
a fókuszba, és azt vizsgálom, milyen következtetések vonhatók le belőlük Pilinszky
korai színházképéről, színházkoncepciójáról.
A magyarországi színházi bemutatókról, előadásokról írott színikritikákat átte¬
kintve" két kérdésre kerestem válaszokat. Egyrészt, hogy a színkritikák milyen közös
jegyekkel írhatóak le, vannak-e közös jellemzőik, kitapintható-e mögöttük egyfajta
színházeszmény, elvárásrendszer, színházesztétika. Másrészt, hogy a színházi
tárgyú írásain belül ezek a magyarországi szinhäzi bemutatökröl, előadásokról írott
színikritikái hogyan, mennyiben kapcsolhatók színházeszményéhez, sajátos szín¬
házesztétikájához. Tehát a színházi tárgyú írások közül egy igencsak szűk metszet¬
tel foglalkoztam. Vajon a magyarországi színházi élet, a magyarországi színházi
játéknyelv hogyan jelenik meg a színpadi kritikáiban, hogyan értelmezi, interpre¬
tálja Pilinszky a látott előadásokat, melyik színház, mely darabjaira esett a válasz¬
tása? A kritikákból kikristályosodó színházról, modern színházról való gondolkodás
mennyiben egyeztethető össze saját színházi koncepciójával, milyen kritikai elvek,
szempontrendszer, kritikai attitűd mentén gondolkodott a költő és drámaíró?
Vannak-e és melyek a visszatérő fogalmak, illetve milyen gondolkodási keretek
között ír a magyarországi színházi előadásokról?"
Pilinszkyt már egészen fiatalon foglalkoztatta maga a művészet és annak több
ága: a filmművészet, az irodalom, a színházművészet, a zene és a képzőművészet. Az
1941-1943 közötti film- és könyvismertetések, irodalmi események híradásai mellett
találkozunk színházi előadások ismertetésével, melyben a Nemzeti és a Vígszínház
egy-egy előadását szemlézi alkalmi jelleggel az Élet hasábjain. Azok a színikritikák,
melyek túlmutatnak a puszta darabismertetésen, a hatvanas évek legelején íródtak,
egy jól körülhatárolható időszakra korlátozódtak. A színházzal, a színházművészet¬
tel való elméleti és gyakorlati tevékenysége ezután sem szűnt meg, de a szó eredeti
értelmében vett színikritikát magyarországi előadásról később nem írt.
$ Nem tértem ki Pilinszky színházi tárgyú esszéire és azok színikritikáival való összefüggéseire
sem. Többen foglalkoztak Pilinszky színházi esszéinek értelmezésével, tágabb kontextusával,
jelen kötetben például N. Mandl Erika. Vö. N. Mandl Erika: Pilinszky János színházi esszéinek és
dramaturgiájának hatása a kortárs magyar színházi kísérletekre.
9 1942 szeptember és 1943 április között az Élet című katolikus hetilapban megjelent ismertetései¬
nek java részét P. J. monogrammal jegyezte. 1958 augusztusa és 1974 szeptembere között az Új
Ember című katolikus hetilapban megjelent írásainak egy része a következő szignókkal jelent meg:
P, P. J., -y -s, Y. s., -y-, (y), (P.), (-P -j), (y—5), y. s., (p. j.), (-), p. j. — Ugyanitt cikkeinek kisebb há¬
nyadát szignálás nélkül publikálta. 1957 novemberétől haláláig az Új Ember belső munkatársa volt.