Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0118
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 119 [119]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000072/0118

OCR

AZ ANTILOP LEGENDÁJA került faliszőnyeg , értelmezését" is saját elgondolásának megfelelően alakította a továbbiakban. A , KURTÁG-EGYSZARVÚ" Fontos megjegyezni, hogy a jelzett falikárpit épp ebben az időszakban tűnt fel Pilinszky közeli barátja, Kurtág György életművében. Ám Kurtág nem Pilinszky szövegeit használta, Bálint István Négy capriccio című versciklusát dolgozta fel." Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy már 1977-ben kapcsolatba hozták az elemzők a Bálint-verseket Pilinszky lírájával a zeneszerző művei kapcsán: , Csak Kurtág lehetett képes a Pilinszky-dalok dosztojevszkiji rémülete és sűrűsége után egy hasonlóképpen tömör, de alapjában véve más alaphangú lirat igy zenébe foglalni.”” Hangsúlyoznunk kell, hogy ebben az esetben még a Rilke-kisregénynél is kevesebb adattal támasztható alá a filológiai kapcsolat a szerzők között, ugyanakkor már a kortársi kritikában is felmerült az ihletettség kerdese, az „abszurditäsba hajló groteszk”*° Balint-versektél független történések hatása: , Tűnődöm, mi ragadhatta meg a muzsikust Bálint István verseiben. Párizsi emlékeket ébresztett? Hogy így volt, elárulja a két első dal ihletése, a Musée de Cluny világhírű szövött falikárpitjai és a Saint Jacques-torony” — fogalmazta meg Kroó György." A Bálint-mű címe kétséget nem hagy afelől, hogy a jelzett faliszőnyegről szól (Paris I — Musée de Cluny: La Dame a la Licorne). A szöveg azonban további értelmezési lehetőségeket kínál a Rilke által érzékeltetett (alkotói, befogadói) vonásokon kívül: Mielőtt kezével illetné egyszarvúját ne feledje, hogy a szemek függönyén folt esik, ha két lába között különben apró állatok figyelnek, essünk túl rajta!? D ® Kurtag Gyorgy — Balint Istvan: Négy capriccio: Op. 9: Szoprán hangra és zenekarra, Budapest, Editio Musica, 1973. Kárpáti János: Bemutatók krónikája, Muzsika, XX. évf., 1977/3, 26. Vö. Balázs István: Kurtág, Holmi, VII. évf., 1995/2, 185. Kroó György: Kurtág Négy Capricció-ja [sic], Élet és Irodalom, XV. évf., 34. szám, 1971. augusztus 21., 13. Kurtág György - Bálint István: Négy capriccio: Op. 9: Szoprán hangra és zenekarra, Budapest, Editio Musica, 1973. D © w Ss w w S s 117 "

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
923.01 KB
Lien permanent vers jpg
022_000072/0118.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000072/0118.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu