OCR Output

MISZTÉRIUMOK BÁBSZÍNHÁZA

fölbukkan egy-egy író, rendező vagy színházi társulás, akik a színházat nem
termelésnek, hanem alkotómunkának tekintik. Akiknek az anyagi sikernél
előbbre való a műalkotásban fölfénylő igazság, a szépséget fölszabadító művészet
autentikussága. Közéjük tartozik Szenteczki Zita is, aki 2017-ben, a budapesti
Színház- és Filmművészeti Egyetemen szerezte meg bábrendezői diplomáját.

A PILINSZKY-SZÍNHÁZESZMÉNY MEGVALÓSULÁSA AZ ÁNGYALI ÜDVÖZLET
CÍMŰ ELŐADÁSBAN

A leglátványosabb jellemző, ami Szenteczki munkáit összekapcsolja Pilinszky
János színházesztétikai elképzeléseivel, az a keletkezés poétikája iránti elkötele¬
ződése. Keletkezés poétikájának nevezem azt az alkotói elvet, amelyet Pilinszky
úgy határoz meg, hogy , [al nagy művész legfőbb feladata, hogy újra és újra sem¬
mit se tudjon".?? Úgy létesítsen tehát kapcsolatot a tárggyal, hogy kéznéllévőségét
felfüggesztve , szóra tudja bírni" létének lényegiségét, létezésében rejlő igazságát
— azaz tekintsen rá olyan naivan és olyan egyszerűen, miként a gyerek, aki éppen
ismerkedik a világgal."" Ne a felszínre fókuszáljon, hanem a mélyre, ne a dolgok
alakja érdekelje, hanem létrejöttük, keletkezésük titka. Aki a keletkezést megis¬
meri, az az ideát ismeri meg, ebből kifolyólag mimetikus tevékenysége túl tud
majd lendülni a materiálisan adott világon, szabadon válogathat a képzelet kí¬
nálta végtelen formakészletből. Minden művébe úgy kezdhet bele, mint aki
tényleg a semmiből teremti meg alkotásait (bár, ugye, ez ontológiailag valójában
koránt sincs így), kreatív energiáit tehát nem fenyegetheti a rutinba kövülés
veszélye. Szenteczki esetében ez leginkább abban nyilvánul meg, hogy — a gyen¬
gekezűség, a határozatlanság, a jelentéktelenség gyanúját is kockáztatva — min¬
den projektjénél visszatér a nullpontra, és a körülmények függvényében dolgoz¬
za ki az éppen aktuális előadás egyedi koncepcióját — vagy vall kudarcot vele.
, Szenteczki Zita rendezőnél a néző sosem tudhatja előre, hogy mire számíthat:
klasszikus megoldásokra kis csavarokkal vagy valami merészen újra", állapítja
meg Turbuly Lilla kritikus." Ezt persze joggal tekinthetnénk egy pályakezdő
útkeresésének, törvényszerű bizonytalanságának is akár, ugyanakkor anyagvá¬
lasztásának atipikussága, stilisztikai megoldásainak mindig megújulni kész
sokfélesége, tevékenységének változatos színterei mégis olyan művész arcélét

® Uo., 17.

84 Uo.

85 Turbuly Lilla: Haute couture vagy prét-á-porter, Kútszéli Stílus, 2021. október 29., https://www.
kutszelistilus.hu/szinhaz/kritika/852-turbuly-lilla-haute-couture-vagy-pr-t-porter (Letöltes:
2022. januär 8.)

«79 «