OCR Output

IVÁNYI BENCE

csak és kizárólag akkor van állítmánya, hogyha megtörténik az átélés. Ahol tehát
van atélés, ott nem lehet mimikri.

Emögött az apró kis tévedés mögött azonban mégiscsak fölfedezhetjük azt
a meglátást, ami, megítélésem szerint, Pilinszky János színházesztétikai gondol¬
kodásának legjelentősebb és kétségkívül a legaktuálisabb észrevétele. A mimik¬
ri-színház ugyanis alapvetően nem a pszichologizálással, sőt, még csak nem is
a mimézissel vétett akkorát a színházművészet ellen. Amivel valójában aláásta
saját esztétikumát és jelenvalóságát, az nem más, mint a rutin. Ha ugyanis
utánanézünk a lélektani realizmus eredeti rendszerének, arra bukkanhatunk,
hogy Sztanyiszlavszkij három típusát különböztette meg a színjátszásnak: az
iparosságot (remeszlo, alapvetően mesterséget, kézművességet jelent, ő viszont
pejoratívan, tömegtermelés értelemben használta), az illusztrációt (predsztavlenyie,
szó szerint bemutatás, megmutatás) és az átélést (perezsivanyie, vagyis tapasz¬
talás, érzelmi élmény, megélés)." Az iparosságban a színész hibátlanul eljátssza
ugyan a figurát, de olyan érzelmi minták nyomán, amelyet ő maga sem a próbák
alatt, sem a magánéletben nem élt át. Lényegében ez az az , általában" vett
színjátszás, amelyről az imént ejtettünk szót. Az iparosszínész tehát sablonokból
él, ,az érzelemkifejezés és színpadi interpretáció egy bizonyos formai alapállo¬
mányát alkalmazza valamennyi szerepre"."? (Ebbe a kategóriába tartozik egyéb¬
ként az a színésztípus, aki a magam kevésbé szofisztikált terminológiájában
baleknak tekinti a nézőt.) Az illusztratív színjátszás ehhez képest rendelkezik
már valamennyi művészi értékkel, a színész tudniillik itt már valódi, saját ma¬
gából előhívott érzelmi emlékek alapján dolgozik. Megoldásait azonban adott
emóciókhoz társítva sematizálja, és megtanulja mechanikusan ismételni őket.
Mivel azonban a teremtő átélés nem az előadás közben születik meg, játéka
puszta illusztráció marad, nélkülözni fogja az igazságot, és emiatt mesterkéltnek
fog hatni." (Ide tartoznak azok a színészek, akik kuncsaftként, illetve alattvaló¬
ként kezelik a közönségüket.) Marad tehát az átélés, mint egyedüli adekvát módja,
hogy a műalkotás lényegisége el-nem-rejtettségként működésbe lépjen: ehhez
a színésznek az előadás adott pillanatában pontosan ugyanazt kell éreznie, mint
amit a megjelenítendő figurának éreznie rendeltetett, , az érzés teremtő munká¬
ja" ugyanis csak ekképpen teljesedhet be a színpadon és hozhat létre valid esz¬
tétikai képződményt." (Ezek a színészek a Gágyor Péter-i distinkció alapján

1 Eredeti, cirill bettis frasmdddal: pemecao, npeacTaBAeHne, NepexuBaHue. Andreas Kotte: Beve¬

zetés a szinhäztudomänyba, ford. Berta Erzsébet, Edit Kotte, Budapest, Balassi, 2015, 106.
2 Uo.
73 Uo.
74 Uo., 106-107.

+. 74, »