másfelől a Szenteczki-előadás működésmódját szeretném feltérképezni ennek
a konkrét színházi látásmódnak a segítségével. Avagy, miképpen Richard E.
Palmer is fogalmaz, egy olyan értelmezői művelet végrehajtása a cél, amelyen
keresztül , valami idegen, ismeretlen, időben, térben és tapasztalatban távoli válik
ismerőssé, jelenszerűvé és felfoghatóvá".?
Az értelmezés során, miként azt Ricoeur kijelöli, voltaképpen a szerzőtől már
függetlenné vált szövegszándék nyomvonalán indítjuk el gondolkodásunkat.? Ezt
a folyamatot azonban nem a szövegről való, a textus esetleges, szabad felületére
önkényesen ráerőltetett, szubjektumközpontú tevékenységként törekszünk rea¬
lizálni, hanem mint egy, a szöveg általi, annak idegensége és külsődlegessége
révén a tudatunkban konkretizálódó aktust, ami egyszerre terebélyesíti ki a je¬
lentést és teljesíti ki a jelenlétet. Az értelmezés ilyetén módon mindig többpólu¬
sú és dinamikus, eleven és reciprok esemény." Találkozás a villamoson, egy
trafikban, egy árverésen. Szembesülés az írással és szembesülés a valósággal az
írás objektívjén keresztül: hatás-ellenhatás, pulzáló kölcsönösség. Hirtelen
fölrobajló madárrajsurrogás. A szöveg , rányitása" a megtapasztalt világra," hogy
egymásba játszatásuk itt és most jelentéseket hozhasson létre." A szöveg össze¬
olvasása más szövegekkel, hogy értelmük a másik tükrében még plasztikusabban,
még világosabban tűnhessen föl előttünk." Ezeknek szellemében született meg
a jelen dolgozat is.
A PILINSZKY-SZÍNHÁZ ESZTÉTIKÁJA
Pilinszky János színházi gondolkodásának egyik, elemzésünk szempontjából
kiemelt jelentőségű kulcsfogalma a mimikri-színház. Korának előadó-művésze¬
téről az a markáns benyomása támadt ugyanis, hogy , alapjában a színpad rea¬
litása szűnt meg", " paradox módon épp azért, mert, úgy tetszett, a színházi
gyakorlat a színpadi cselekvést egy az egyben a valódi cselekvések szolgai le¬
képzéseként, utánzásként vitte színre. Ezzel viszont azt a hatást érte el, hogy
„az ügynevezett »mimikri-drämäban« pontosan annyi ideig szöl a telefon,
Richard E. Palmer: „Hermeneuein-hermeneia” — Ökori szavak hasznälatänak mai jelentösege,
ford. Kállay Géza, in Fabiny Tibor (szerk.): A hermeneutika elmélete. Tanulmányok, Szeged,
JATEPress, 1998, 60.
Ricoeur: Mi a szöveg?, 29—30.
1° Uo., 30.
1 Uo., 25.
2 Uo., 27.
8 Uo., 14.
Pilinszky János: Beszélgetések Sheryl Suttonnal. Egy párbeszéd regénye, Budapest, Magvető,
2020, 54.