OCR Output

MISZTÉRIUMOK BÁBSZÍNHÁZA

Szenteczki Zita Angyali üdvözlete Pilinszky János
szinhäzeszmenyenek tükreben!

——o—

IVÁNYI BENCE

PILINSZKY SZÍNHÁZI VÍZIÓJA MA

Mi jutott számunkra Pilinszky János színházi víziójából, és — ami talán még
fontosabb — mihez kezdhetünk ma ezzel a vízióval? A hazai színházi gyakorlat,
mint ahogy azt P. Müller Péter is summäzza az életművet áttekintő tanulmá¬
nyában, nem szervesítette Pilinszky drámai szövegkísérleteit, ezzel párhuzamo¬
san pedig az azokat életre hívó színházeszmény se vált tudatosan alkalmazott
formateremtő erővé." Amennyiben tehát a magyar előadó-művészet hetvenes
évek óta megképződött színháztörténeti rétegeit konkrét hatáslenyomatok és
élményfosszíliák reményében kísérelnénk meg átvilágítani, nem nagyon találnánk
nyomát Pilinszky-alakzatoknak. Ehhez ugyanis végbe kellett volna mennie a ta¬
lálkozásnak teoretikus és alkotó, teória és praxis között — ám e találkozás Pi¬
linszky és a hazai színházi élet szereplőinek vonatkozásában sosem történt meg
úgy, amiképp megtörtént például a lengyel esztétával, Jan Kott-tal és a hatvanas
évek angolszász Shakespeare-rendezőivel.? Kivételek persze szórványosan akadnak

! Köszönet Iványi Máténak az előadás rekonstrukciójában nyújtott fölbecsülhetetlen segítségéért.

? , Pilinszky-bemutatókból a színházi adattár huszonegyet tart nyilván, amely számba néhány
költői est és balettprodukció is beletartozik. A Végkifejlet kötetben kiadott négy színdarabjából
eddig — 43 év alatt, 1978-tól 2020 végéig — kilenc bemutató született. Ez azt mutatja, hogy ezek
a művek nem épültek be a magyar színházi életbe, nem kerültek fel a repertoárra. Pilinszkynek
a jelenlét színházáról megfogalmazott víziója [...] nyomán írott darabjait nem igazolta vissza
a hazai színházi gyakorlat." P. Müller Péter: Pilinszky János víziója a jelenlét színházáról, Literatura,
XLVI. évf., 2020/4, 445.

3 A The Guardian brit napilap legendas szinikritikusa, Michael Billington egyenesen Kottot vä¬
lasztotta a ,K” betü képviseletére a modern színház legfontosabb szereplőit és tendenciáit felso¬
rakoztató ábécéjébe (Michael Billington’s A to Z of modern drama). Bár , jobbára elfeledett lengyel
professzornak?" titulálja őt, Billington végig hangsúlyozza, mekkora hatással voltak főművének,
a Kortársunk, Shakespeare-nek esszéi a szigetország színházi kultúrájára, illetve hogy elemzései
és elméletei még évtizedekkel később is rendre átsejlenek a nagy-britanniai Shakespeare-rende¬
zések szövetén. Vö. P. Müller Péter: A színház vége avagy az applikáció művészete, in uő: A maszk¬
tól a halálszínházig. Színházi írások, Budapest, Kijárat, 2010, 210—214. Hovatovább, Billington
e gesztussal olyan kurrens színházelméleti , divatfogalmak" közé emeli Kottot, mint a politikus,

« 59 «