OCR Output

MELLÉK¬
SZÖVEGTÍPUSOK

PÉLDA

DRAMATURGIAI
FUNKCIO

Levél: dramatikus
információ és

a hiányzó hang
színrehozása

(Amikor Sheryl reggel
elment, én még alud¬
tam. Egy cédulát ha¬
gyott az asztalon: , Dél¬
ben a szokásos időben
jövök, ha nincs lázad,
egy-két órára kiülhetnél
az ablak elé.") (71.)

A hiányzó másik: a szereplőt a másik
hangján , halljuk". (Emlékszünk: Clau¬
dius nem a tartalmáról, hanem a stílu¬
sáról ismeri fel Hamlet levelét, azaz
Hamlet , hangjáról" — fontos különb¬

ség.)

A lázmotívum fenntartása.

Cselekvésekre
vonatkozó
rendezői utasítás

(Sheryl félretette szöve¬
gemet.) 80.

(Sheryl felállt, és kiment
a parkból.) (97.)

Csak a rendezői utasításból tudjuk meg,
hogy a parkban nemcsak sétálnak,
hanem leülnek. Vagy a járdaszegélyen
ültek? A múlt idejű rendezői utasítások
az elbeszélés irányába mozdítják el
a szöveget — narratív funkciót töltenek
be. (A drámában ezek a szövegek jelen
idejű állítmányokat használnának.)

Narratív
fordulatok

(A rue Rollin alig győzte
befogadni a ragyogást.
Sheryl fekete cédrusként
lépdelt mellettem. Feke¬
te télikabátom csupa
por volt. Először pröbal¬
tam leporolni a hajláso¬
kat, aztán úgy találtam,
télikabát, por és lába¬
dozás megfér a virág¬
zással. Miről beszélget¬
tünk? Semmiről.) (97.)

A regény mindegyre visszatérő kísér¬
tése: narratív gesztusok.

MESTER: Semmit sem tudok hozzátenni. Most már csak valóban a szöveget
beteljesítő színházi előadás hiányzik...: ,ott [a színpadon] a beszéd
pillanata minden".""

TANÍTVÁNY: Ez a betöltetlen hiány járja át Pilinszky életművét A süket pillan¬

tásától a végső elhallgatásáig. És ez a hiány a mi osztályrészünk.

>” Hans-Thies Lehmann: Posztdramatikus szinhäz, Budapest, Balassi, 2009, 88.

+. 56 +