OCR Output

VISKY ANDRÁS

kiszolgáltatottak és az idegeneknek kinevezett embertársaink
meggyilkolásának a díszletévé vált.

MESTER:

A közönséget se hagyjuk ki: a színház a tettesek gyülekezeti kö¬
zössége.

Hatodik fejezet

MESTER:

TANÍTVÁNY:

MESTER:

TANÍTVÁNY:

MESTER:
TANÍTVÁNY:

MESTER:
TANÍTVÁNY:

MESTER:
TANÍTVÁNY:

51 Uo

követés — ,, Mellékszovegelemzés”

Itt akar abba is hagyhatnank a mtinemi vizsgálódást, hiszen, azt
hiszem, meggyőzően érveltünk amellett, hogy a Beszélgetések
könyve előadásra szánt dráma...

.. miközben meditatív esztétikai traktátus a színház lehetőségeiről...
. valamint vallási irat az ember helyzetéről és a megváltás valódi
értelméről a súlyosan bűnbe esett keresztény kultúra okozta vá¬
kuumban. , De ki tudja — kérdezi a Pilinszky János nevű szereplő
—, egyszer, egy váratlan pillanatban talán sikerülne megállítanunk
azt, ami megszállva tartja a várost?"

Ez a mondat nemcsak a műnem, hanem a műfaj kérdését is tisz¬
tázza, ha jól értem.

Mire gondolsz?

Pilinszky kísérletére, hogy megalkossa a késő újkor tragédiaműfa¬
ját, aközösségi megtisztulás vallásinál tágabb színházi eseményét.
A maga korában korántsem egyetlenként a kinyilatkoztatásban
részesülők szelíd őrületével bízott a katarzis mindenkire kiterjedő
erejében.

A megváltás helyettesítéseként?

Semmiképpen sem. Pilinszky ebben különbözik kortársaitól, gon¬
doljunk jelesül Grotowski sprituális útjára, aki az esztétikai stádi¬
umból egyenesen a vallásiba ugrott...

Csakhogy tudtán kívül, attól tartok...

Bizonyára. Mindenesetre Pilinszkynél a katarzis nem helyettesíti,
hanem tükrözi a megváltást. Azt is mondhatnánk, hogy a katarzis
az alulról fölszálló angyalok attribútuma Jákob létráján, a megvál¬
tás pedig az alászálló angyaloké. A katarzis Pilinszky színházában
nem a megváltás tettében részesít, hanem középre állít: az esemény

+50 +