OCR Output

MESTER:

MESTER:

MESTER:

35

36

37

38

40

MESTER:

Uo., 155.
Uo., 156.
Uo., 157.

VISKY ANDRÁS

szükséges ezek után műnemről vagy akár műfajról szót ejtenünk?
Úgy tűnik nekem, mintha ez eddigi beszélgetésünk elé mennénk,
és újra kitennénk magunkat korábbi felvetéseinknek.

Igazad van, de engem nem hagy nyugodni, hogy magát Pilinszkyt
is mondhatni szenvedélyesen érdekelte ez a kérdés — nehezen
megfejthető, miért.

Vajon nem pusztán útkeresések és jellemző írói tépelődések jelei
volnának a műfaj körüli bizonytalanságok?

Ha nem Pilinszkyről beszélnénk, akkor minden bizonnyal igazad
volna. De itt valami másról van szó. A legkorábbi feljegyzésében
az ,esszé" megjelölésével látja el a könyvtervet,? majd az egyik
vázlatában , darabnak" mondja," máskor pedig a , beszélgetések"
és az , esszé" fogalmainak az összekapcsolásával kísérletezik, " majd
egy Sherylnek írt angol nyelvű levelében ,,our imagned dialogues”
és a ,novel of a dialogue" szóösszetételekkel él.? Megsejtette volna,
hogy életműve zárókövéhez vezet el ennek az előzmény nélküli
kísérletnek a megalkotása?

Miért mondod előzmény nélkülinek?

Az összegző attitűd miatt: egyszerre tragikus és nevetséges pátosz
hatja át ezt a szenvedélyt. Átfésüli az esszéit, a drámáit, még a tö¬
kéletesre csiszolt verseit is, áthelyezi korábbi felismeréseit, olykor
változatlan és mindig jelöletlen önidézetek formájában egy összeg¬
ző iratba, majd azt mondja: , eddigi pályafutásom legfontosabb
kéziratát helyezem Domokos Matyi asztalára."? De a szöveg leadá¬
sa után sem szűnik a láza, a könyv-tárgy alakításában is részt vesz,
pontos elképzelései vannak a grafikai képről, mintha nem is egy
könyv, hanem a térben megjelenő fényinstalláció megalkotására
törekedne. Mindarra, ami , hátra van még", ahogy a Schaár Erzsé¬
betnek dedikált versében írja."

Pilinszky János testamentuma a könyv, ezt állítod?
Testamentum, igen, a szó kettős, jogi és vallási értelmében: a szel¬
lemi természetű meghagyások és az alapító okirat korpusza.

Uo., 173.
Auschwitz.