Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0035
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 36 [36]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000072/0035

OCR

VISKY ANDRÁS Második fejezet Prezencia — Látva látni és nem fordulni el — ,,Megtérni” a színházhoz — , Vertikális vers? és , vertikális színház? — , Hirdetés" TANÍTVÁNY: Nem is vers, hanem inkább egy film vagy még inkább színházi előadás precíz forgatókönyve a Ravensbrücki passió, amely a nézőt részesíti a beteljesítő színelátás, a látva látás felforgató eseményében. Ha pedig film, csaknem technikai forgatókönyv a versszöveg: a fényviszonyok, kameramozgások (a kamera vezeti a tekintetet) és jelmez (a ,túl bő vagy túl rövid ruha személytelensége"") részleteit nyújtja a szöveg. Ha színház, akkor viszont a színpadot pásztázó-szkennelő, rémült nézői tekintet leírását kapjuk a versben. Pilinszky a szinelatas leirashagyomanyaba irja bele a ,,passidt”. MESTER: Istenlátás — ezt mondod? TANÍTVÁNY: A színelátás valóban az Örökkévaló arca megpillantásának eseménye, Pilinszky költészete azonban az istenhiányérzékelés , beszéde" is egyszersmind. Így mondanám, egyetlen szóban. MESTER: Majdnem mindegy persze, hogy Jelenlétről vagy Hiányról beszélünk, hiszen mindkét észlelés — az istenlátás is, és az istenhiány-érzékelés is — a vakság, pontosabban szólva a világtalanság tapasztalata. Az első a beteljesült vakságé, tehát a belső látás megnyeréséé — ez volna bizonyára az Oidipusz-tapasztalat —, a második a , homályos látásé" és a lázas várakozásé. TANÍTVÁNY: A színházba elhomályosodott látással jövünk, ott megvakulunk, majd újból látunk, mert felfrissül a látásunk. MESTER: Gyere, rakjuk össze együtt, hogyan gondolkodik Pilinszky a színházi jelenlétről. Nála ez kulcsfogalom marad végig, anélkül, hogy tulajdonképpen megmagyarázná, mit gondol alatta. TANÍTVÁNY: Minden bizonnyal valamiféle konszenzuson alapuló vélekedésnek hitte, hogy a színház a prezencia, tehát Isten közöttünk való megjelenésének művészeten túlmutató eseménye. És ez nemcsak a templomban összegyűlt, beavatott hívők gyülekezetének a kiváltsága, hanem a színházban potenciálisan mindenkié. Amiben igaza is van, hiszen a színház a génjeiben hordozza a vallási intézmények kontrollja alól mindegyre kibúvó privát és közösségi epifániák lehetőségét. 3 Pilinszky: Beszélgetések, 11. . 34»

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1000.55 KB
Permalink to jpg
022_000072/0035.jpg
Permalink to ocr
022_000072/0035.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu