OCR Output

MESTER
TANÍTVÁNY
MESTER
TANÍTVÁNY
MESTER

° Cimerem.

„EGYETLEN TANULMÄNYKÖTET”

éppen a tizedik a sorban, ki kell lépnie, pontosan elénk. Mások
,bűnéért" bűnhődik, akik maguk sem bűnösök. A szertartás sza¬
bályai mindenki számára ismeretesek.

És akkor mi következünk.

Igen, mi következünk. A mellkasára célzunk, az előírások szerint,
és kivégezzük.

Megkegyelmezhetnénk neki?

Nem, már nem.

Miért nem?

Mert már kivégeztük. A , passió" a lezárt múltba helyezi a tettet.
És azt a tényt, hogy gyilkosok vagyunk. Mi, akik olvassuk a verset.

Akkor tehát jelen lenni azt jelenti, tettessé válni?

Igen, azt.

Ennyi?

Nem egészen. Velünk marad az el nem kiáltott kiáltás.

Ez a kiáltás a vers, eztakarod mondani? Az ártatlan fogoly kiáltása?
Nem önmagában a vers, hanem a vers , mondása": az elmondás és
kimondás mindig egyszeri eseménye. Azaz az ártatlan kiáltása
a tettesek hangján: a költő hangján és kettőnkén. , Nekünk ma¬
gunknak muszáj végül is / a présbe kényszerülnünk. Befejeznünk
/ a mondatot."

Vagy legyen a hangunk inkább, , a süketnémák jellegzetes üvöltése,

olyan hang, ami semmiféle hangot nem hallott."

Igen-igen, igazad van: ez az egyetlen út, ami még járható.

Két ember beszélgetéséhez kettőnél több megszólalóra van szükség.

: Kettőnél is több?

: Különösen akkor, ha, elnézésedet kérem, Istenről beszélünk.

: Róla beszélünk?

: Különösen."

: Akkor viszont, egyetértek veled, szükségünk van még erre az elfe¬
lejtett kiáltásra, a nyelvnek erre a légszomjára, amelyet minden
egyes szó magában hordoz, amikor mi magunk is kimondjuk őket.

11

Kivéve a név,

in uő: Esszék a névről, Pécs, Jelenkor, 1995, 55.

+ 33 +