OCR
PILINSZKY SZÍNHÁZI ÉS FILMES VÍZIÓJÁNAK TOVÁBBÉLÉSE Az önironikus (, jugoszlávok"), a fekete és a kiskanál köré épülő Pilinszkyrituálét megidéző vers kognitív metaforája a , stenclizett" kanál, mely karistolja a kihűlt kávét körülölelő csészét. A befagyottságig lelassuló hétköznapiság képe ez, Pilinszky mozdulatlan poétikájának tökéletes és személyközeli ritualizálása. A fiatalabbak közül Jász Attila költészetét emelhetjük ki, példának okáért a Négysorost megidéző Négykezes az angyallal című verset. Énjeink éveink légüres lombjait rázzák, falkamagányban fázó fényjelek, élve hagytad a halat a kádban, bocsásd meg minden vétkemet! (Jász Attila: Feltámadás helyett. P/verziók) A Fabulát gyerekverssé alakítja Jász Attila a Farkasember meséjében, ahol a farkast nem ölik meg a végén. Halmosi Sándor legutóbbi, apokaliptikus hangvételű verseskötetéből, a Neretvából is álljon itt egy-két pilinszkys verssor: , Hogy nem tudtunk élni / a szenvedés kegyelmével? Erre az angyali / vázra ilyen állati arcot húzni hogy mertünk?" (Nem tudtunk); , A botrány, ami sohasem véges." (Koponyák hegye). A kérdezésmód, a rövidsnittes montázsok, az oxymoron alapú szerkesztésmód, a forrás alliteráció alapú elhangolása, a cselekvések felsorolása és a felszólítások ezeknek a performatív célzatú szövegeknek a főbb jellemzői. A poétikus ritualitás jelensége az utóéletben arra hívja fel meglátásom szerint a figyelmet, hogy a Pilinszky ceuwvre egészének alapvető jellemzőjére és struktúrájára bukkantunk, ami kulcsot ad ahhoz is, miért próbálkozott a filmes és színházi műfajok versbe történő integrálásával. IRODALOM ALTER, Jean: Referencia és performansz, ford. Imre V. Szilvia — Imre Jé Zoltan, Theatron, I. evf., 1999/4-2000/1, 40-45. ARNHEIM, Rudolf: Reszletek a Film cimü könyvböl, in Rudolf Arnheim: A film mint müveszet, ford. Boris Janos, Budapest, Gondolat, 1985, 17-142. ARTAUD, Antonin: A Kegyetlen Színház: Első kiáltvány, ford. Betlen János, in Antonin Artaud: A színház és az istenek: Válogatott írások, Budapest, Orpheusz, 1999, 183—194. BALÁZS Béla: A film szelleme, ford. Berkes Ildikó, in Balázs Béla: A látható ember — A film szelleme, Budapest, Palatinus, 2005, 93—217. BALÁZS Béla: A látható ember avagy a filmkultúra, in Balázs Béla: A látható ember — A film szelleme, Budapest, Palatinus, 2005, 7—92. .23 +