Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0024
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 25 [25]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000072/0024

OCR

PILINSZKY SZÍNHÁZI ÉS FILMES VÍZIÓJÁNAK TOVÁBBÉLÉSE Az önironikus (, jugoszlávok"), a fekete és a kiskanál köré épülő Pilinszkyrituálét megidéző vers kognitív metaforája a , stenclizett" kanál, mely karistolja a kihűlt kávét körülölelő csészét. A befagyottságig lelassuló hétköznapiság képe ez, Pilinszky mozdulatlan poétikájának tökéletes és személyközeli ritualizálása. A fiatalabbak közül Jász Attila költészetét emelhetjük ki, példának okáért a Négysorost megidéző Négykezes az angyallal című verset. Énjeink éveink légüres lombjait rázzák, falkamagányban fázó fényjelek, élve hagytad a halat a kádban, bocsásd meg minden vétkemet! (Jász Attila: Feltámadás helyett. P/verziók) A Fabulát gyerekverssé alakítja Jász Attila a Farkasember meséjében, ahol a farkast nem ölik meg a végén. Halmosi Sándor legutóbbi, apokaliptikus hangvételű verseskötetéből, a Neretvából is álljon itt egy-két pilinszkys verssor: , Hogy nem tudtunk élni / a szenvedés kegyelmével? Erre az angyali / vázra ilyen állati arcot húzni hogy mertünk?" (Nem tudtunk); , A botrány, ami sohasem véges." (Koponyák hegye). A kérdezésmód, a rövidsnittes montázsok, az oxymoron alapú szerkesztésmód, a forrás alliteráció alapú elhangolása, a cselekvések felsorolása és a felszólítások ezeknek a performatív célzatú szövegeknek a főbb jellemzői. A poétikus ritualitás jelensége az utóéletben arra hívja fel meglátásom szerint a figyelmet, hogy a Pilinszky ceuwvre egészének alapvető jellemzőjére és struktúrájára bukkantunk, ami kulcsot ad ahhoz is, miért próbálkozott a filmes és színházi műfajok versbe történő integrálásával. IRODALOM ALTER, Jean: Referencia és performansz, ford. Imre V. Szilvia — Imre Jé Zoltan, Theatron, I. evf., 1999/4-2000/1, 40-45. ARNHEIM, Rudolf: Reszletek a Film cimü könyvböl, in Rudolf Arnheim: A film mint müveszet, ford. Boris Janos, Budapest, Gondolat, 1985, 17-142. ARTAUD, Antonin: A Kegyetlen Színház: Első kiáltvány, ford. Betlen János, in Antonin Artaud: A színház és az istenek: Válogatott írások, Budapest, Orpheusz, 1999, 183—194. BALÁZS Béla: A film szelleme, ford. Berkes Ildikó, in Balázs Béla: A látható ember — A film szelleme, Budapest, Palatinus, 2005, 93—217. BALÁZS Béla: A látható ember avagy a filmkultúra, in Balázs Béla: A látható ember — A film szelleme, Budapest, Palatinus, 2005, 7—92. .23 +

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1002.51 KB
Lien permanent vers jpg
022_000072/0024.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000072/0024.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu