az előadás élményéből született versekben érhető tetten, hanem eredendő, in¬
herens része a Pilinszky oeuvre egészének.
A poétikus ritualitás fogalma ezenkívül lehetőséget ad arra is, hogy Pilinszky
költői és színházi látásmódja által megérintett költői életműveket vizsgáljunk;
például Tolnai Ottóét, különösen a Pilinszky-versciklust, példának okáért a Pi¬
linszky kiskanala című verset, mely Pilinszky alakját akciókban és tárgyhoz,
rituálékhoz kötötten (kiskanál, fekete) idézi fel:
az abbáziában ült nagykabátban
s az oktogon ködébe révedve hosszan
kevergette kerek asztalkáján kiskanalával a feketét
[...]
fél óra után át akartam szólni
üzenni a pincérrel
kezdje már el inni
kezdje már mert elhűl
teljesen el a feketéje
úgy éreztem ha abbahagyná a kevergetést
tán máris befagyna
s aztán már csak karistolgathatná az ebonitszerű jeget
a stenclizett kiskanállal amely felvérzi az ajkat
karistolgathatná akárha fekete tóban korcsolyázva
amikor elviharzott az asztalhoz osontam
pilinszky asztalához
a kávéhoz nem nyúltam jóllehet éjszaka érkeztem
pestre
és az abbázia nyitásáig az utcákat róttam
csak a kiskanalat csúsztattam zsebembe
pilinszky kiskanalát
sosem árvább kiskanalak
mint azok a stenclizett reálszoc alumíniumkanalak
[...]
mondanom sem kell fizetés közben ott az abbáziában
addig ügyetlenkedtem mígnem a kis stenclizett
reálszoc kanalat
pilinszky kanalát kőre nem ejtettem
már ezeket a vacak kiskanalakat is lopni kezdték
a jugoszlávok mondta mérgesen távozva a pincér.