Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0022
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 23 [23]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000072/0022

OCR

PILINSZKY SZÍNHÁZI ÉS FILMES VÍZIÓJÁNAK TOVÁBBÉLÉSE forma? című esszéjében: , keret", , neghívás" a drámára; a színészek nem , ábrázolnak", inkább , közvetítenek", az eksztázisig átélnek és megkísérlik az áttörtést a transzcendesbe.? Ebben az értelemben Pilinszky antropológusként, involvált résztvevőként tanúskodik A süket pillantásáról, és különösen a gyilkosságjelenetről. Nézőként kognitív szempontból is érintett. (Van egy bizonyos anamorfizmus a rituálé megértésében. Más szóval a nézőnek megfelelő szögből, optikából kell néznie ahhoz, hogy kivehető formát vagy alakot lásson. Másrészt a költői rituálékban több helyes látószögis van a költői, azaz metaforikus jelentésépítkezésnek köszönhetően.) Pilinszky esetében a cikk írója látta a felvételt — egy előadás relikviáját —, és elemezte, milyen hatást gyakorolt egy költőre, aki tanúja volt ennek a színházi rítusnak, és aki prózában és költészetben írt erről az emlékről, mely szövegeket fentebb bemutattam. A POÉTIKUS RITUALITÁS KITERJESZTHETŐSÉGE AZ UTÓÉLET TEKINTETÉBEN Több írásban és beszélgetésben foglalkoztam Pilinszky színházi víziójának továbbélésével. A poétikus ritualitás fogalma azért is nagyon hasznos fogódzó, mert könnyen megközelíthetővé tesz olyan kortárs előadásokat, mint amilyen Dóczy Péter Azt hiszem című, versekből, naplórészletekből és prózákból összeállított előadása, vagy Vecsei H. Miklós performansza, vagy a MITEM-en nemrégiben látott Éjidő című magyarkanizsai előadása Mezei Kinga rendezésében (aki egyébként nem először rendez Pilinszkyt). Az előadás keretét az Apokrif című Pilinszky-vers adta, és verssel, zenével, tánccal, grafikákkal, a személytelenítést segítő bábokkal, maszkokkal dolgozó összművészeti előadást hoztak létre. Figyelemre méltónak tartom jelen tanulmányunk tárgya szempontjából azt az alkotói folyamatot, melyről a rendező-színész maga számolt be, tudniillik, hogy az egyébként sok szöveggel dolgozó előadás munkálatai során egyre több szöveg alakult képpé, eltűntek szövegek vagy leegyszerűsödtek a képpé alakítás során. Még a felújító próbák során is tűntek el így szövegek. A szcenográfiában megjelenő természetes anyagok (fa, fehér vászonleplek, tükrök a tányér hátoldalán) kivétel nélkül Pilinszky-szövegekben előforduló anyagok színpadi materializációi. Vagyis az a poétikus ritualitás, melynek Pilinszky a bűvöletébe került, nemcsak a Wilson élmény után közvetlenül keletkezett színdarabokban és 25 Új Ember, 1968. március 10., in Pilinszky János: Publicisztikai írások, 546. .21 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.11 MB
Permalink to jpg
022_000072/0022.jpg
Permalink to ocr
022_000072/0022.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu