OCR Output

PILINSZKY SZÍNHÁZI ÉS FILMES VÍZIÓJÁNAK TOVÁBBÉLÉSE

egyébként Mallarmétól származó gondolatnak, miszerint ,az olvasás aktusa [...]
egy képzeletbeli színházat idéz fel, vagyis egy olyan helyet, ahol mentális képek sora
vonul fel."? Ugyanígy a versírás is felfogható úgy, mint , a költői gondolkodás szín¬
háza", tehát a szöveg egy olyan képletes tér, melyben tulajdonképpen a poézis,
a költői értelem és fantázia vagy képzelet (a megkülönböztetést lásd Baudelaire-nél)
által létrehozott képek színrevitele történik."

A Wilson-elöadäs megerősítette Pilinszky ösztönös keresését, miszerint
a költészetnek, különösen az ő költészetének új kifejezésmódra van szüksége, és
Wilson előadásának koncentrált gesztusai, a rituáléra helyezett hangsúlyai részei
ennek az új kifejezési módnak.

BŰN ÉS BŰNHŐDÉS
Sheryl Suttonnak

A befalazott képzelet
még egyre ismételgeti —

A pillanat villanyszék trónusán
még ott az arc,
sziklábamártott nyakszirt,
gyönyörű kéz —

pórusos jelenléted.

Még tart a nyár.
Ereszd le jogarod, királynő.

A Bűn és bűnhődés megteremti a nő liminális, száműzött állapotának jelen idejű
feszültségét és a néző emlékezetét, mely ugyanazt a jelenetet ismétli újra és újra
filmszerűen (a rövidsnittes montázstechnika a képek asszociatív erejének köszön¬
hetően újabb és újabb jelentéseket generál térben és időben szabadon közlekedve).
Pilinszky verseiben ez a praesens perfectum perpetuum (a praesens perfectum
continuumhoz képest) a költészet szintjére emelt helyrehozhatatlan múlt idő abszt¬
rakciója, ahol nincs idő, csak a passió megfordítható ideje válik a Soá és a huszadik

B Sepsi: Pilinszky János mozdulatlan színháza, 27.
4 Uo.

+ 17 »