OCR Output

ELŐSZÓ

mellett) Roman Ingarden strukturalista irodalomelméletének, valamint Peter
Szondi drámaelméletének nézőpontjából vizsgálta. Iványi Bence Pilinszky János
színházi gondolkodását hermeneutikai szempontból értelmezte és — Szenteczki
Zita és a Stúdió K Színház Angyali üdvözlet című előadását vizsgálva — azt is
igazolta, hogy ez a színházi szemléletmód értelmezői keretként is produktív.
Prontvai Vera kísérletet tett a Pilinszky által költőinek tartott színházi forma
körülírására és továbbélésének bizonyítására Vidnyánszky Attila Bűn és bűnhő¬
dés című, Szentpéterváron megrendezett előadásában. Maczák Ibolya a Pilinsz¬
ky verseiben, színpadi műveiben és meg nem valósult film-és regénytervében
egyaránt szerepelő antilop-motívumkört értelmezte filológiai és összművészeti
keretben. Hernádi Mária a Gyerekek és katonák című darabot vizsgálta, amely
meglátása szerint a hagyományos drámaformához a legközelebb áll Pilinszky
művei közül, mégis tükrözi a szerző írói és sajátos színpadi törekvéseinek szinte
mindegyikét. Horváth Zsuzsa tanulmánya Pilinszky János hazai színházi elő¬
adásokkal kapcsolatos kritikáinak áttekintésére, rendszerezésére és csoportosí¬
tására tesz kísérletet. Kitér a belőlük levezethető színházi koncepció sajátossá¬
gaira, illetve összeveti Pilinszky saját, illetve a korszak lehetséges színházi
elképzeléseivel, a színházról való gondolkodással. N. Mandl Erika feltárta, hogy
az esszékben tárgyalt témák milyen nyomokat hagytak Pilinszky színművein,
milyen hazai színházi hatások érték a szerzőt és a költő színművei kikre hatottak
kortársai közül. Kemény Aranka írásában összegyűjtötte és bemutatta, hogy
milyen filmfelvételek készültek Pilinszky Jánosról életében, és ezek hogyan őrzik
a szerző alakját. Sebők Melinda elemzése szerint a csend poétikájának számos
példája megfigyelhető Pilinszky színműveiben, így akommunikáció hiánya, az
elnémulás, a hallgatás, a szavak nélküli cselekvés, az artikulált csönd vagy
a transzcendens megnyugvás.

A kiadványban helyet kapott azon kerekasztal-beszélgetésnek az írott válto¬
zata is, melyet a november 26-i rendezvény keretében szerveztünk. Résztvevői,
megszólalói Pilinszky munkásságához szorosan kötődő művészek, alkotók, ku¬
tatók voltak: Halmosi Sándor költő, Jász Attila költő, Katona Imre rendező, Lábán
Katalin rendező, Mispál Attila filmrendező, Hafner Zoltán irodalomtörténész,
a beszélgetést Sepsi Enikő irodalom- és színháztörténész vezette.

Kiadványunk lehetőséget ad a vizuális kitekintésre is. A jubileumi esemény¬
sorozatban ugyanis három művészeti produkció is helyet kapott: olvasásperfor¬
mansz Visky András rendezésében és verszínházi összeállítás (Tallián Mariann
és Lázár Balázs) éppúgy szerepet kapott rendezvényünkön, mint az Urbi et orbi
Dóczy Péter rendezésében. A könyvben szereplő OR-kódok lehetőséget adnak
ezek megtekintésére is.