Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000071/0000

Initiation into the Mysteries. A Collection of Studies in Religion, Philosophy and the Arts

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Tudományterület
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Collection Károli. Collection of Papers
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000071/0263
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 264 [264]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000071/0263

OCR

GYÖRGY ZOLTÁN Józsa towards the act of the refinement of verbal perception. This idea is conveyed in the scene of the mystery play in which the Fisherman fails to recognize the impoverished Lord of Traumenek, mistaking him for a ghost: The power of cross be with us! I can’t see anything in this snow. There was a knight here, now — you! I thought it was my voice echoing off the cliffs. Or are you a ghost?’ This very pattern bears a striking resemblance to Strindberg’s text containing esoteric implications of the same type, which are relevant as motifs of perceiving the presence of the otherworldly and communicating with it: The place might be bewitched. No, it’s not death I fear, but solitude, for then one is not alone. I don’t know who is there, I or another, but in solitude one’s not alone. The air grows heavy and seems to engender invisible beings who have life and whose presence can be felt.® Set in heretical Provence and Languedoc, the conflict of Blok’s drama is supplied by music in harmony with his concept of art, in which music is a supra-rational, elemental force giving inspiration to the poet. Izora and Bertram are haunted by a summons, an otherworldly® song of Gaetan’s echoing the words “Joy-Suffering.” The unique position attributed to music draws not only on Nietzsche’s formula in his treatise Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik," but can also be ascribed to the Pythagorean cult of music. In Blok’s drama, Izora, the chatelaine who encounters the knight Gaetan in her dream, is falsely accused by her jealous husband and is consequently imprisoned in “the Tower of the Inconsolable Widow.” In harmony with the Gnostic mythologeme of Sophia inherited by the Russian symbolists from V1. Solovyov, the images of the Tower and the Lady of the Castle allude to Sophia languishing in the embrace of Chaos, the imprisoned soul waiting to be freed from matter. In building the structure of The Rose and the Cross, Blok relies on divergent yet congruent traditions of mysticism. Rosicrucian Symbolism is thus fused in the drama with imagery borrowed from Alchemy. It is, in fact, the first Fragments from Blok’s play are supplied in the translation by Lance Gharavi. Alexander Blok, The Rose and the Cross, AaexcaHAp Baok, Posa u Kpect, Mocxsa, Llextp kHuru Pyaomuno, 2013, 71. 8 August Strindberg, The Road to Damascus, Hamburg, Tredition Classics, 2014, 21. (tr. by G. Rawson) ° Cf. R. D. B. Thomson, The Non-Literary Sources of Roza i Krest, The Slavonic and Eastern European Review, Vol. XVL (1967), No. 105, 298. Cf. e. g. Maria Gyongyési, A. Blok und die deutsche Kultur, Frakfurt am Main, Peter Lang, 2004, 87-106. + 262 + Daréczi-Sepsi-Vassänyi_Initiation_155x240.indb 262 6 2020.06.15. 11:04:23

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2074 px
Kép magassága
3078 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.12 MB
Permalinkből jpg
022_000071/0263.jpg
Permalinkből OCR
022_000071/0263.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde