Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000071/0000

Initiation into the Mysteries. A Collection of Studies in Religion, Philosophy and the Arts

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Tudományterület
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Collection Károli. Collection of Papers
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000071/0222
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 223 [223]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000071/0222

OCR

WHICH INITIATION DOES NOT LEAD ASTRAY FROM THE TRUE MYSTERIES? THE LATER SCHELLING’S QUEST FOR A TRUE METHOD COMPARED WITH THE PRE-CRITICAL AND CRITICAL KANT ——~o » —_—_ MARTIN Moors ABSTRACT My article focuses on the recurrently questioned meaning of an “introduction” when it is meant to initiate someone into the mysteries philosophically, either according to their representational content or according to mystagogical praxis. In particular, F. W. J. Schelling’s Introduction to his Philosophy of Revelation (Berlin Lectures 1832/33), in connection with Kant’s pre-critical Nova Dilucidatio (1755), provides the guiding framework of my inquiry. The thesis of my paper can be formulated as follows: only a positive philosophy grounded in the maxime cognoscendum - das Seyende selbst - can completely introduce believers into the mysteries (of being and existence) by which human reason is somehow already possessed. For F. W. J. Schelling (1775-1854), a genuine initiation into the mysteries can principally not be the proper initiative of philosophy. The way in which philosophy, in general, defines its proper practice—an intellectual discernment led by principles of reflective and abstractive reasoning on, for instance, the ground of all existence—can hardly be considered a real initiation. Schelling states: With regard to ultimate knowledge [höchsten Erkenntnis], the difference between philosophy and mysteries is such that in mysteries the ultimate knowledge emerged from an antecedent material or real process, whereas in philosophy knowledge + 221 + Daréczi-Sepsi-Vassänyi_Initiation_155x240.indb 221 6 2020.06.15. 11:04:21

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2074 px
Kép magassága
3078 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
861.3 KB
Permalinkből jpg
022_000071/0222.jpg
Permalinkből OCR
022_000071/0222.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde