Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000071/0000

Initiation into the Mysteries. A Collection of Studies in Religion, Philosophy and the Arts

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Tudományterület
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Collection Károli. Collection of Papers
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000071/0135
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 136 [136]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000071/0135

OCR

ANIKÓ DARÓCZI She finds herself in stillness: And she must remain in stillness in the freedom of that blessedness (Ende si moet bliuen in stilheiden / Jn die vriheit derre verweentheit, 141). The freedom the soul receives goes hand in hand with the silence that makes listening possible: What God speaks to her then of lofty spiritual wonders, that nobody knows, except God, who gives this to her, and the Soul, who is spiritual like God, above all spiritualness. Wat god dan te hare sprect / van hoghen gheesteleken wondere, / dan weet niemand / dan god, / diet hare gheuet / Ende die ziele, / die gheestelec es alse god bouen alle gheestelecheit. God’s ‘giving’ in this freedom thus appears to be a speaking. God first speaks to the soul, and then the soul speaks herself ‘in God’. The following passage reflects what is said by ‘a human being in God’ and takes the form of an incantatory, overpowering song of praise followed by yet another: A soul in God’s friendship said this: I have heard the voice of blessedness, I have seen the land of clarity, Ihave tasted the fruit of gladness. (154-156) Dat seide ene ziele inde vrienscap gods: Jc hebbe ghehoert de stemme der verweentheit. Jc hebbe ghesien dat lant der claerheit, Ende Jc hebbe ghesmaect de vrocht der bliscap. The situation of the soul which speaks ‘in the presence of God’ (196) suggests a strongly affective experience of God that is described here, like at the beginning of the letter, as that of the blessed soul that has received ‘sensitivity, sweetness, gladness and blessedness’. These ‘powers’ (crachticheiden) appear to be heavenly ones. The soul is led into ‘a blessed stillness’ (verweende stilheit) that is reminiscent of the ‘blessed soul’ that must ‘remain in stillness in the freedom of that blessedness’. There the soul perceives the following: + 134 + Daréczi-Sepsi-Vassänyi_Initiation_155x240.indb 134 6 2020. 06.15. 11:04:17

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2074 px
Kép magassága
3078 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
865.5 KB
Permalinkből jpg
022_000071/0135.jpg
Permalinkből OCR
022_000071/0135.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde