OCR Output

Soós SÁNDOR

Az igazi valóság ezen független önteljességében, amelyben alany és tárgy még nin¬
csen elválasztva egymástól, a tudás az érzés és akarat Íteljes] egységet alkot. Az igazi
valóság nem a hétköznapi módon elgondolt , hideg" információs alany vagy tárgy.
A saját érzéseink és akaratunk formálja és alakítja ki azt. Ugyanis nemcsak egyszerűen
létezik, hanem jelentéssel, jelentőséggel is bír. Ha a valós világból az érzéseinket és
az akaratunkat teljesen eltávolítjuk, az többé már nem a kézzelfogható valóság lesz,
[hanem] egyszerűen egy elvont elképzelés, absztrakt idea."

A természet önmagában való, öntartalmazó és mindennek alapját alkotó kategó¬
ria, amely éppen az ember összezavarodottságában válik rejtetté. A buddhista
ismeretelmélet törekvése ebben a fogalomban fűzi egybe a Tathágátagarbha fo¬
galmát a jógácsára álajavidnyána kategóriájával," amely egyszerre alap és cél."

[A tiszta tapasztalás valósága] Ekkor még alany és tárgy, [megismeré és meg¬
ismerti ellentéte nélküli, tudás, érzelem/érzés és akarat szétválasztásától mentes,
egyszerűen csak önmagában megálló, független [löntartalmazól] teljesség, tiszta
potencialitás.""

Nem kognitív ismeretre alapozó, nem a tanultra támaszkodó, szemléletében
szabad, nem elemző, éber és kíváncsi, nyitott és nyugodt. Ezek a tudati kategó¬
riák jellemzik az emberi szellemben A Négy Alapelv megvalósulását. Ezekben
könnyen felismerhetjük a kisgyermek világlátásának mintáit, amely alapvető
emberi adottság kifejeződése. Nishida saját elemzésében kiemeli ezt a gyermeki
szemléletmódot, mélységének kihangsúlyozásával.

Az úgynevezett tudósok általában megmosolyogva elvetik ezt, [és] természe¬
tesen ez a magyarázati metódus infantilis [is], másfelől nézve azonban a valóság
igazi [teljes értékű] értelmezési módja."

A Négy Alapelv keretet ad a csan filozófiai értelmezésének a vizsgálati módszer
tekintetében. A filozófikus csan"? mind a madhjamaka, mind a jógácsára szellemi
eredményeit felhasználja, egybefűzve azokat.

§7 Nisida: Dzen no kenkju, 2. 3. 32—36.

88 Skilton: A buddhizmus rövid története, 105.

„A tantra kontinuitás, háromszoros. / Alap, folyamat és cél." A Guhjaszamádzsa Tantra idézetét

hozza: Szahadzsa-jána — A Természetes Út, in USZÓ 3., 17.

99 Nisida: Dzen no kenkju, 2. 3. 3.

1 Uo., 2. 3.58.

"72 Ha beszélhetünk , filozófiai taoizmusrol”, akkor meg lehet kockáztatni a , filozófiai csan/zen”
kategóriájának használatát is, amely egyes, a filozófiatörténet egészére hatással levő mesterek,
mint például Lin-csi vagy Dógen esetében mindenképpen indokolt.

+ 298 +