OCR Output

Soós SÁNDOR

áldása képesíti a tanítványt. ? Az átadás a tanítvány saját, független felismerésé¬
nek elismerése, egy sajátos nézőpont meglétének független megvalósulása. Ilyen
értelemben a tanításon túli átadás a vers három másik elvének következménye.
A buddhista hagyomány keretein kívül az emberi tudat megismerésének arche¬
típusa: ez az, amelyet az örök kezdet szellemének lehet nevezni. Elválaszt min¬
den addigi szellemi eredménytől, amellyel aztán más elemek kötnek újra össze:
A kjóge becuden, mint ahogy arra Bernard Faure utal,? egyfajtaképpen a ta¬
nítással való egységet megfogalmazó kjódzen iccsivel [fEf4— EK] együttesen
jelenik meg a teljes kontextusban. Taoista párhuzama a valóság teljességének
kimondhatatlansága, a Lao-ce művének első versében lefektetett elv, valamint a
spontanaitás taoista és buddhista értelmezésének foglalata.

A természetes spontanaitás szerint [gondolkodó] görögök számára a jelen
pillanat valódi értelme ez által lett tudati valósággá."

Az igazság ismerete a maga teljességében túl van az emberi kondíciókon és
mintákon. Az igazság keresésében minden egyes ember magára utalt."

A csan/zen a pátriárkák utáni időszakában ezt az elvet a megvilágosodottság
felismerésében és a tanításra való feljogosításban, feljogosítottságban a mai na¬
pig megtartotta. Ebben az olvasatban a szatori [[8 0] bizonyos módon maga a
tanításon túli átadás [HIFI RIEHH, japán: Inka sómei/inka sómjó]. A tanítás megszer¬
zése tehát a bölcsesség kiteljesedése az emberben, amelyről már a csan szellemi
megalapozását elvégző Szeng-csao kifejtette, hogy mentes minden tudomástól
és meghaladja a gondolkodás kereteit." Az, amit a csan/zen hirtelen megvilágo¬
sodásnak nevez.?

A mester áldása általi áthagyományozódás eszméjét, és ilyen módon öröklődő tanítás átadást
találhatunk például a szúfizmus iskoláinál.

Bernard Faure: Bodhidharma as Textual and Religious Paradigm, History of Religions, 193.

54 Nisida: Dzen no kenkju, 2. 3. 63.

Ezt megfogalmazta a Sákjamuni Buddha is, akinek útkeresése ennek az elvnek a kiteljesedését
is szimbolizálta: Dhammapada 353. vers, 122-es számú lábjegyzet: , Kire mutathatnék: [ime a
tanitém]?” 143. és a 276. vers (részlet): , Nektek kell kitartóan küzdeni / a Beérkezettek csupán
tanítómesterek." Fórizs: Dnammapada. Az erény útja, 113. Ezt az elvet kiemeli és megfogalmaz¬
za Eugen Herrigel is: Eugen Herrigel: A zen-út, Budapest, UR Könyvkiadó és Multimédia Stúdió
Kft., 1997, 117.

William M. Bodiford: Dharma Transmission in S6t6 Zen. Manzan Dohaku’s Reform Movement,
Monumenta Nipponica, Vol. 46, No. 4, Winter, 1991, 423-451., 423-424.

A hirtelen megvilägosodäs terminusa, amikor a szinröl szinre lätäs, a kensö egy villanäs alatt
megvalósul. Ez a zen praxisának beteljesedése.

Szeng-csao: A prajhä-nak nincs tudäsa, in Tökei Ferenc (ford., val.): Kinai buddhista filozófia,
Budapest, Balassi Kiadó, 1996, 48-60.

52. Kérdés: — Milyen út követése révén válik elérhetővé a Megszabadulás? Válasz: — Csak a Hir¬
telen Megvilágosodás révén érhető el. — Mi a Hirtelen Megvilágosodás? A »hirtelen« annyit tesz,

+ 290 +