OCR Output

FARKAS GYÖRGY

is a Macbeth általa rendezett filmváltozatában, ? ahol a film utolsó képkockáin
azt látjuk, ahogy Donaldbain rátalál a boszorkányok barlangjára.? Természete¬
sen mindezeknek a kérdéseknek, értelmezési problémáknak a továbbiakban, a
film elemzése során lesz igazán fontos szerepe.

A MACBETH KUROSZAVA SZERINT

Lehet, hogy így, közel 60 évvel Kuroszava filmjének születése után már objek¬
tívebb képet tudunk kialakítani Kuroszava adaptációjával kapcsolatban. Ettől
függetlenül nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy például 1965-ben Pe¬
ter Brook úgy nyilatkozott a Véres trónról, hogy az egy , nagyszerű mestermű a
Shakespeare filmek között", míg Sir Peter Hall 1969-ben egyenesen azt állította,
hogy ez a , legsikeresebb Shakespeare film, ami valaha is készült".

Kuroszava számos ponton változtatott az eredeti darabhoz képest a történet
menetében, a szereplőkben, illetve a környezetben, hogy az elkészülő film minél
inkább befogadható legyen a japán közönség számára. Attól függetlenül, hogy a
végeredmény nem csupán azt tükrözi, hogy a változtatásokat a japán közönség
számára történő könnyebb befogadás miatt tette volna.

A legszembetűnőbb, hogy megváltoztatta az eredeti boszorkányhármast és
egyetlen szellemre redukálta azt. A szellem figurájához a japán nó színházi ha¬
gyományaihoz nyúl vissza." Kuroszava így beszélt erről egy interjúban:

Mellen: A Véres trónban nyilvánvaló a nó hatása. A kezdetektől fogva úgy tervezte,
úgy gondolkodott erről, hogy az adaptációja nó stílusban készül majd?
Kuroszava: Az erdőbéli boszorkány esetében azt terveztem, hogy lecserélem a

Kurozuka című nó darabban megjelenő figurára. Ez a boszorkány valójában egy em¬

38 Macbeth (rend.: Roman Polanski), 1971.

A körkörösséggel kapcsolatban érdemes itt felhívni a figyelmet Tarr Béla Macbeth változatára
is, amiben a körkörösség-forma az egész film strukturális felépítését is uralja. (Erről bővebben:
Farkas György: Zárkörű előadás — Tarr Macbethjéről, Filmszem II./2. (2012. 07. 14) http://issuu.
com/filmszem/docs/filmszem_ ii. vf_2

„the great masterpiece among Shakespeare films” — Shakespeare on Three Screens: Peter Brook
Interviewed by Geoffrey Reeves, Sight and Sound, 14 (1965), 66-70.

„the most successful Shakespeare film ever made” — Interview with Peter Hall, The Sunday
Times, 26 January 1969.

Kuroszava konkrétan a Kurozuka (A fekete halom) című nó-darabban szereplő démon alakját
adaptálja filmjébe.

40

41

42

s 270 +