A transzcendens gonosz valóságosan is jelen van, hiszen a cselekmény moz¬
gatórugói az ő sugalmazásai, és bár a boszorkányok mint valóságos szereplők
jelennek meg, azonban a történeten belül ők is a gonosz megnyilvánulásai.
A darabban pontosan végigkövethetjük azt, hogy a gonosz hogyan végzi
munkáját, milyen stratégiákat alkalmaz és ezek hogyan működnek az emberi
lélekben. Ezeknek a stratégiáknak az archetípusait megtaláljuk a Biblia egyes
szakaszaiban.? Fabiny a gonosz munkájának az időbeli lefolyását két fő szakaszra
osztja (, növekvő" és ,aláeső"), amin belül három ciklust különböztet meg az
egyes gyilkosságok szerint (Duncan, Banguo meggyilkolása és Macduff család¬
jának megölése). A , növekvő" és , aláeső" szakasz együttesen — ahogy látszólag
maga a darab is — parabolikus ívet ír le. Így szemlélve akár arra a következte¬
tésre is juthatunk, hogy a dráma végkicsengése pozitív: a királygyilkos trónbi¬
torló halott, a gonosz által összezavart rend helyreállt. Azonban ha valóban a
transzcendens gonosz áll a háttérben, akkor annak munkáját lerombolni csak egy
transzcendens isten képes - aki a keresztény gondolkodás szerint Krisztusban el
is jött; viszont a darabban ennek nem látjuk nyomát. A gonosz hatalmát megtörő
Megváltó érkezését szimbolizálhatja ugyan a végjátékban Malcolm dicsőségre
jutása, mégis gyanakodhatunk, ez a történet inkább körkörös, mint lineáris.
A fentiekhez hasonló gondolatot fogalmaz meg Dömötör Edit.? Szerinte a da¬
rab első és utolsó mondata valójában kérdés-feleletként is értelmezhető: „When
shall we three meet again?”** „We invite to see us crowned at Scone."? Ezek
szerint a boszorkányok kérdésére maga Malcolm felel, vagyis folytatódik a go¬
nosz munkája, csak más szereplőkkel. Ezt támasztja alá az a párhuzam is, ami
Malcolm végszóként elhangzó beszédében található egyik mondat — „What’s
more to do / Which would be planted newly with the time”** — és még a darab
első felében Duncan szájából hallott szavak — „I have begun to plant thee and
will labour /To make thee full of growing.”*’ — között található. Ami ismét arra
utalna, hogy várhatóan ugyanaz a történet — vagy legalábbis nagyon hasonló —
ismétlődhet meg, csak most Duncan és Macbeth helyett Malcolm és Macduff le¬
hetnek a szereplői. Ennek az ismétlődésnek a lehetőségét veti fel Roman Polanski
A két legfontosabb ilyen bibliai szakasz az első emberpár bűnbeesése (1Móz 3) valamint Jézus
megkisertese (Mt 4,1-12; Mk 1,12-13; Lk 4,1-13).
33 Dömötör Edit: A Macbeth boszorkänyai, Iskolakultura, 2001/6-7.
Macbeth I.1.1. -— Itt szükséges az eredeti szöveg használata, mert a magyar fordításban nem
érhető tetten ez a kapcsolat. Szabó Lőrinc fordításában az első mondat: 5 Új találkánk vészjele
zápor lesz, vagy ég tüze?" Ebben csak átvitt értelemben szerepel az eredeti kérdés, mi hárman,
mikor találkozunk újra?
35 Macbeth V.9.42. Magyarul: , Meghívlak a koronázásra Scone-ba", 629.
36 Macbeth V.9.31-32. Magyarul: , A többit, Hogy mit tegyünk, mit sürget az idő", 629.
Macbeth I.4.28—-29. Magyarul: , Ide plántállak s gondozni foglak, hogy gazdagon virulj", 571.