OCR Output

KAVAKAMI OTODZSIRÓ: A SZEIGEKI LÉTREHOZÓJA

(Kavakami Otodzsir6é szencsikenbunnikki )|| L737 — EGER HE SH id) című előadás.
Míg első háborús előadásában egy fiktív riportert alakított, itt saját magát és
valódi élményeit vitte színpadra. A darab olyannyira népszerű volt, hogy a
társulat lehetőséget kapott, hogy a legjelentősebb kabuki színpadon, a tokiói
Kabuki-zán mutassák be előadásukat, így megtörtént az addig elképzelhetetlen,
a sinpa Otodzsiró vezetésével ezen a ponton , legyőzte" a kabukit.**

A kortárs színháztörténészek megegyeznek abban, hogy Otodzsirónak, nem
a művészi értékek képviselése, hanem a szenzációkeltés volt az erőssége, s első¬
sorban ennek köszönhető, hogy a 19. század végére Japán ünnepelt színészévé és
,színházcsinálójává" vált, egy olyan rendezővé, aki mind a darabválasztás, mind
a színrevitel során a hagyományos kabuki színháztól eltérő műfaj kialakítására
törekedett. 1896-ban e törekvések jegyében nyitotta meg első saját színházát a
Kavakami-zát Tokióban. 1893-as európai útjáról visszatérve egyértelmű céljai
közé tartozott, hogy , az új drc-ámának új színház kell. A külföldi országokban a
színészeknek saját színházuk van, amit maguk vezetnek. Amikor ezt összehason¬
lítjuk Japánnal [kiderül, hogy], mi nagyon tavol vagyunk ettdl.”** A Kavakami-za
elektromos világításával és a földszinten elhelyezett székekkel nyugati stílusú
színháznak számított. Hiába azonban a rengeteg új előadás, a viszonylag nagy
népszerűség, Otodzsiró nem tudta fenntartani színházát, így pénzügyi problé¬

4:9

mak miatt 1897-ben be kellett zärnia.” „Szinhäzcsinälöi” pälyafutäsät azonban
nem adta fel, s három évvel később társulatával (az anyagi haszon és a Párizsi
világkiállításra való eljutás reményében) amerikai turnéra indult, ahol újabb
lehetősége nyílt megismerni a nem-japán színházi kultúrákat, és megtapasztalni
a hagyományos, később pedig a megreformált japán színjátszás külföldi fogadta¬
tását. Erre az útra azonban már társulata mellett felesége, Kavakami Szadajakko
JIILEHAX (1871—194.6)?" is elkísérte, aki nyugati előadásainak a kulcsfigurája lett.

A Kavakami-társulat, amely 18 főből állt, 1899 májusában érkezett San Francis¬
cóba. Első fellépésük a California Iheatre-hez tartozó T.V.V. Hall-ban volt május
25-én. Ekkor még csak az itt élő japánoknak mutattak be kabuki-előadásokat, il¬
letve részleteket híres kabuki előadásokból. Június 18-án azonban már a California
Theatre-ben léptek színpadra amerikai nézők előtt. E közönség azonban ne¬

hezen viselte el a gyakran három-négyórás, számukra , művi" (és „erthetetlen”)

33 Ortolani: The Japanese Theatre, 236.

Anderson: Enter a Samurai, 30.

355 Uo., 34.

36 Kavakami Sadajakköröl bövebben: Doma Petra: Az idegen vonzäsäban: Sadayakko es Matsui
Sumako színészi (ön)definíciója a nyugati és a japán szinhäzmüveszetben, Theatron, XII. évf.,
2013/4, 74—91.

+ 247 +