KAVAKAMI OTODZSIRÓ: A SZEIGEKI LÉTREHOZÓJA
Doma Petra készülő disszertációja (Az idegen vonzásában) a japán és az európai
színháztörténet egymásra gyakorolt hatását vizsgálja a 19-20. század fordulóján
három korabeli színésznő — Kavakami Szadajakko, Macui Szumako és Hanako
— munkásságán keresztül. Részletesen elemzi a színésznők és a hozzájuk kapcso¬
lódó társulatok által létrehozott előadásokat, ezek új, nyugati hatásmechaniz¬
musait és interkulturális jellegét. Ennek a korszaknak a japán színháztörténeti
bemutatása mellett külön szerepet kap az egyes társulatok hatása az európai
színjátszásra, képzőművészetre, illetve e társulatok meghatározó szerepe a mo¬
dern japán színház kialakulására.
Az itt közölt bővített és átdolgozott rész Kavakami Otodzsiró munkásságával,
azon belül is a sinpa és a szeigeki terén elért eredményeivel foglalkozik. A korszak
jelentős színházcsinálójaként és a Kavakami-társulat vezetőjeként számos euró¬
pai és amerikai színházi tapasztalattal rendelkezve jelentős műfajteremtőnek
számított a 20. század eleji Japánban, aki tevékenységének köszönhetően megte¬
remtette az ideális feltételeket a modern színház meghonosodásához.
Kavakami Otodzsiré JI| HF (1864-1911) azon szinhäzcsinälök köze tarto¬
zott, akik jelentös mertekben elösegitettek a sinpa #rÜR, vagyis üj iskola kiala¬
kulását és megszilárdulását. Munkássága során azonban többször volt alkalma
személyesen megtapasztalni a nyugati naturalista-realista színjátszást, mely egy¬
re jobban elmozdította őt eredeti színházi elképzeléseitől, s karrierje csúcsán egy
új műfaj, a szeigeki IFJ létrehozására késztette.
VÁLTOZÁS A SZÍNHÁZBAN — SINPA
A Meidzsi-megújulást (1868) követően Japán megnyitotta határait a Nyugat előtt.
Ezt a jelentős változást, mely egyaránt kihatott az ország politikai, gazdasági,