A JAPÁN MÉDIA-BOCSÁNATKÉRÉSEK SZERKEZETI VÁLTOZÁSAI AZ ELMÚLT 30 ÉVBEN
Ha ezt a változást elemezni kívánjuk, fontos két kategóriát meghatározni. Van-e
társadalmilag szerepe a bocsánatkérésnek vagy inkább a szórakoztatás felé haj¬
lik? Az első ábrán jól látható, hogy a társadalmi funkcióval rendelkező bocsá¬
natkérések között is megkülönböztetünk olyat, ami számunkra láthatatlan, és
ami látható. (1. ábra)
A hagyományos bocsánatkérés privát eseményként nem volt látható, de a
60-as évektől kezdve sugárzott Mito Kómon történelmi sorozat ízelítőt adott
ezekből. Az 1980-as évektől kezdődően rendszeresen találkozhatunk a sajtó¬
ban nyilvános bocsánatkéréssel, ami funkcióját illetően a hagyományos bocsá¬
natkéréssel megegyező, éppencsak abban különbözik, hogy az eddig zártkörű
eseményt a média közvetíteni kezdte a nézőknek. Azonban 1990-től kezdve a
károsult és a kárt okozó szerkezeti felépítés felbomlott és egy teljesen más rend¬
szerü mediabocsänatkerö-stilus alakult ki, a közbocsänatkeres. A közbocsänat¬
keresben a kärosult nem eltünt, csak ätalakult, hiszen a valös kärosultak helyett a
média vállalta magára ezt a szerepet. A nézők is és a média is mind a károsultak
szerepét töltötték be. (2. ábra)
2. ábra. A bocsánatkérések szereplői
NYILVÁNOS BOCSÁNATKÉRÉS KÖZBOCSÁNATKÉRÉS
_ı ae KÄROSULT
NEZOK
. > KÄROSULT >
OKOZO OKOZÓ
Ahogy az a 2. ábrán is látható, megváltoztak a szereplők és ezáltal a nézők is. A
közbocsánatkérésnél a valódi károsultak kiszorultak a színpadról és egy fiktív
struktúra alakult ki. Ezáltal a kárt okozónak a média felé kellett elnézést kérnie.
Az már csak ráadás, hogy a média sokszor szigorúbban reagált a bocsánatké¬
résekre, mint azt a valós károsultak tették volna. Mivel ennyire erős szerepet
kapott a média, pár év múlva már ő alakította ki a szabályokat, és amennyiben
úgy ítélte meg, hogy egy bocsánatkérés nem a megfelelő módon történt, élt azzal
a jogával, hogy a kárt okozót újbóli fejhajtásra kényszerítse. A média nyomása ak¬
kora volt, hogy a legtöbb kárt okozó minél hamarabb menekülni szeretett volna