A JAPÁN MÉDIA-BOCSÁNATKÉRÉSEK SZERKEZETI VÁLTOZÁSAI AZ ELMÚLT 30 ÉVBEN
A hagyományos bocsánatkéréseknél, mivel személyes interakcióról beszélünk,
sosem látható a felek reakciója, így azért, hogy ezek láthatóvá váljanak a nézők
számára, szükséges volt a média bevonása az eseménybe. Az 1980-as évektől
kezdve figyelhető meg az országos napilapoknál, hogy a károsultak felé fordulva
fejüket mélyen meghajtó vállalatigazgatók fotói jelennek meg, melyeken nyilvá¬
nosan kérnek bocsánatot saját vagy cégük hibája miatt.
Ennek egyik példája az 1985. augusztus 12-én lezuhant JAL 123-as járata, ahol
a JAL vezérigazgatója, Takagi Jaszumoto fejét hajtja a baleset helyszínére érkező
hozzátartozók előtt." A képen a károsult és a vétkes is látható, és a kép a bocsá¬
natkérés legfontosabb és legvizuálisabb momentumát, a fejhajtást örökíti meg.
A közelmúltban történt másik példa a nyilvános bocsánatkérésre, az 1991
májusában hibás ítélet miatt 18 évre börtönbe zárt Szugaja Tosikazu esete, aki
2009-ben, szabadon engedése után annyit kért, hogy a legfőbb ügyész a hibás
ítélet miatt kérjen tőle bocsánatot." A nyilvános bocsánatkérést több napilap és
a TV híradó is közölte.
A nyilvános bocsánatkérések esetében megfigyelhető, hogy a média közvetítő
szerepet tölt be, és a két szereplő között történt bocsánatkérést hagyományos
formából nyilvánossá alakítja át, lehetőséget nyújtva ezzel a nézőknek, hogy
egy privát eseményt külső megfigyelőként végignézhessenek. Vagyis ebben az
esetben a néző és a média ugyanazon az oldalon áll, megfigyelőként vesznek
részt az eseményen.
A 2000-es évektől kezdődően több olyan média-bocsánatkérés fordult elő, ahol
lehetetlen lett volna nyilvános bocsánatkéréssel megoldani a helyzetet. Előfor¬
dulnak például olyan esetek, amikor egy kárt okozó nincs tisztában azzal, hogy
kik a károsultak, vagy amikor olyan sok a károsult, hogy nem lehet egyesével
mindtől elnézést kérni.
Ebben az esetben jelenik meg egy csak Japánra jellemző speciális bocsánat¬
kérési forma, amit közbocsánatkérésnek neveztem. A károsult a média erejét és
segítségét használva, a nézők mindegyikét károsultnak kikiáltva, a kamerák felé
Aszahi újság, 1985. augusztus 15.
Emese Kovacs: The Social Function of Media Apolgies - A Comparative Analysis of Apologies
in the Japanese, American and Hungarian Media, Tokio, Musashi University, 2016, 50.