OCR
A KANSZAI RÉGIÓ NYELVJÁRÁSAINAK TIPOLÓGIÁJA kiemelik a [ce] és a [d ze] hangalak használatát a prefektúrában. A két hangalakhoz hasonlóan a [sel és a [zel differenciálódása a régi japán nyelvben is megvolt, erre példa Rodriguez 1604-es leirata a japán nyelvről, amely megemlíti, hogy a [sel hangalakot a mai Aicsi prefektúrától keletre használták, míg a mai Kinki régióban a [ce] hangalak volt használatos. Így következtethetünk arra, hogy Mie prefektúrában is a [cel ejtésvariánsnak kellett megvalósulnia, azonban néhány Oroszországban előkerült forrás mást mutat. Ezeket az írásokat Daikokuja Ködajü (1751-1828)* vitte magával Oroszországba, amikor hajótöröttként több mint tíz éven keresztül Oroszországban élt. Ezekből a forrásokból kiolvasható, hogy az Edo-korszak második felében Isze városában a [se] és a [ce], illetve a [ze] hangalak is megjelent. Nagy valószínűséggel ezek a hangtani változások a Rodriguez-féle leíratok és a Daikokuja által Oroszországba vitt szövegek keletkezése között alakulhattak ki". Az Edo-korszakban terjedhetett el Isze tartományban az igeragozás során, az ige hangzóváltozós töve képzése során megjelenő nyelvjárási sajátosság, az ún. u-onbin, amely az egész régióban használatos. Eszerint például a kau ( vásárol") ige kapcsolatos alakjának a képzése során nem a köznyelvi, hangzóváltozós tő segítségével képzett katte alak jelenik meg, hanem az akaratlagos tővel megegyező ko meghosszabbított variánsa kó alakban, és így alakul ki a kóte ejtésvariáns.? Hirajama kiemeli azonban, hogy ez a jelenség nem minden ige esetében realizálódik, ugyanis az utau (énekel) ige ragozása során nem jelenik meg a hosszított magánhangzó, hanem a ragozott tő röviden marad és utote alakban jelenik meg." Az ún. u-onbin jelenség nemcsak a kapcsolatos jelentésű te-forma képzése során jelenik meg, hanem a múlt idő képzése során is. Így például a tanomu (kér") ige múlt idejű képzése során nem a köznyelvi tanonda, hanem a hangzóváltozás segítségével tanóda alak jelenik meg. Isze városban napjainkban a jelenség a nomu (iszik?) ige ragozása során vehető észre, ahol a nonda köznyelvi alak helyett a nóda alak jelenik meg. Észrevehető, hogy sem a tanomu, sem a nomu ige nem va-soros ötsoros ragozódású ige, hanem ma-soros ötsoros ragozódású. Ha megvizsgáljuk a Hógen bunpó zenkoku csizu A Mie prefektura-beli Kumano városában, illetve Vakajama prefektúra néhány pontján azonban szörvänykent megmaradt a nanasijubi is, amely példa a prefektúra archaizáló sajátosságára (Nihon Gengo csizu III/124). Daikokuja Kódajú Szuzuka városában született, amely a korábbi Isze fejedelemségben, a mai Mie prefektúrában található. A Sinsomaru (fttAJL) hajó legénységének tagjaként indult el Edóból 1782-ben. Egy vihar miatt azonban kikötöttek Amchitka szigetén, ahol oroszok és az aleut népcsoporthoz tartozó emberek éltek. Később Kamcsatkára, Ohotszkba és Szentpétervárra került, ahol találkozott francia és orosz elöljárókkal. 1791-ben tért haza Japánba. Hirajama: Mieken no kotoba, 8. Ez a jelenség elsősorban a va-soros egysoros ragozódású igék ragozása során jelenik meg. Egyéb példák: morau (kap) — moróte, arau (mos?) — aróte stb. Hirajama: Mieken no kotoba, 9. 40 41 42 43 e 221"