OCR Output

VARRÓK ILONA

A kerettantervre épülő pedagógiai módszerek minden tárgy oktatásában első¬
sorban a vizualitásra és a perceptuális tapasztalatokra épülnek, és komplexitásra
törekszenek. Az irodalom képi feldolgozása során a tanár indirekt irányítása
mellett alapvető a közös munka, a közös gondolkodás, az érzelmi azonosulás,
de az önálló vélemény kialakítása is. A közös munka nem zárja ki az egyéniség
érvényre jutását, ugyanakkor alapvető szerepe van a személyiség fejlesztésében,
a hagyományos értékek - a harmónia, a közös cél érdekében történő együttmű¬
ködés, a csoporton belüli szolidaritás, a többiek véleményének figyelembevéte¬
le, a kitartás — közvetítésében. Ezek a hagyományos értékek előremutatóak: a
csoportnak az egyén életében betöltött szerepe következtében felértékelődik a
Japán vonatkozásában általában jellemzőnek tekinthető és globális méretekben
az élet minden területén egyre fontosabbá váló kollektív kreativitás.

BIBLIOGRÁFIA

ARIMOTO Hidefumi: Ikiru csikara o hagukumu tame no dokuso kjóiku no
arikata (Hogyan szolgálja az olvasás tanítása az életrevalóság fejlesztését?),
in Kokuszai dokuso kjoiku sinpodzsiumu „Ikiru csikara” o hagukumu tame no
dokuso kjöiku no arikata, Toki6, Kokuricu Kjöiku Kenkjüdzso, 2000, 7-12.

Bopöczky Istvän: A rajz, vizuälis kultüra tantärgy helyzete és fejlesztési
feladatai, Új Pedagögiai Szemle, 2002/11, OKI.

COLE, M. — ENGESTRÖM, Y.: A cultural-historical approach to distributed
cognition, in G. Salomon (ed.): Distributed cognitions, New York, Cambridge
University Press, 1993.

FINÁCZY Ernő: Az ókori nevelés története, Budapest,1906.

GLEITMAN, Lila R. — ROZIN, Paul: 1 Ihe Structure and Acguisition of Reading
I: Relations between Orthographies and the Structure of Language in Reber,
A. S. — Scarborough, D. L. eds.: Toward a Psychology of Reading, Hillsdale, NJ
Lawrence Eribaum Associates, 1977, 1-53.

GORDON GYŐRI János: Irodalomtanítás Japánban, Irodalomtanítás nálunk és más
nemzeteknél címmel rendezett konferencián elhangzott előadás kéziratából,
Magyartanárok Egyesülete, Közgazdasági Politechnikum, 2000. október 14.

GREENBERG, Jan D. — DICKELMAN, Gary J.: Distributed Cognition: A Foundation
for Performance Support, in Performance Improvement, 2000/39(6), 18-19.

IVATA Hitosi: Dokuso kanszéga no igi to sidé no arikata (Az olvasmanyélmény¬
rajz jelentősége és tanári irányításának módszerei), in Dokuso kanszóga no sidó,
Tokiö, Zenkoku Gakkö Tosokan Kjögikai 1991, 16-19.

* 116 +