Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000068/0000

Kortárs Japanológia III.

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Title (EN)
Contemporary Japanese Studies III.
Field of science
Történettudomány / History (12970), Nyelvek és irodalom / Languages and Literature (13013), Filozófia, etika és vallástudományok / Philosophy, Ethics and Religion (13030)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000068/0115
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 116 [116]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000068/0115

OCR

VARRÓK ILONA évszázadokon keresztül újra és újra divergenciát szült, még ha a vitázók egyetértettek is abban, hogy a két művészi médium alapvető természetében, céljaiban nem tér el lényegesen egymástól. A vizualitásnak, vizuális és verbális kifejezés integrálásának, szó és kép harmonikus kölcsönhatásának évezredes hagyománya van Japánban, Európában viszont csak a 19. századtól kezdett érvényesülni, s bizonyos esetekben, mint például az imagista és a szimbolista költészet vagy az impresszionista festészet esetében éppen távol-keleti — kínai és japán — hatásra. Ez a kérdés nagymértékben összefügg a zsidó-keresztény filozófia lineáris időszemléletével, a szavak dominanciájával a zsidó-keresztény teológiában, mely szembeállítható a klasszikus görög ciklikus időszemlélettel és vizualitással. Ebben a tekintetben a sintó, buddhista hagyományokból táplálkozó japán szemlélet a görögségével rokon. Ide kívánkoznak Fináczy Ernő szavai az athéni esztétikai nevelésről: A nevelésnek ezt az aesthetikai irányát nemcsak az irodalom, a zene és a testgyakorlás tanítói gondozták. Önkéntelenül is fejlesztette minden, ami a gyermeket kis korától környékezte. Első sorban a természet: a majdnem mindig derült ég, az átlátszó levegő, a szelíd hajlású hegyek, a kék tenger; azután a művészet tárgyai, melyek mindenütt szembeötlöttek. A szülői ház falfestményei és mennyezeti díszítései, karcsú oszlopai, faragott oltárai éppúgy fejlesztették a gyermek ízlését, mint a közönséges használati tárgyak, eszközök, edények, bútorok, öltözékek [...] A mécses, melyet a gyermek kezébe vett; a szék, melyre leült; az ágy, mely fekvőhelyéül szolgált, művészi érzékkel volt elkészítve [...] S ha agyermek kiment az utzára, lépten-nyomon szépet látott. Emitt egy templom fenséges oszloprendeivel, amott egy gyönyörű színház, oszlopcsarnok vagy más középület. Minden sarkon egy-egy szobor; nem utánzat, hanem kiváló művész eredeti alkotása." Érdemes itt hosszabban idézni Székácsné Vida Mária szavait is, mert egybecsengenek a fenti megfogalmazással: Japán tájakat, embereket, azok életmódját figyelve, kerestem ennek gyökerét: e művészi érzék és készség kifejlődésének a létben megadott csíráit. Földjeiket belterjesen, intenzíven művelik. Még hegyes vidékeken is, sötét cédrusok, világoszöld fiatal bambuszerdők tövében is ott sárgállnak a kis darab, teraszosan művelt rízsföldek szép, szabályos rendben. Bárhol látunk farakást, meglep az a pontosság, amellyel a hasábokat összerakják — nem is mértani pontosság ez, hanem a díszítésé, az ábrázolásé: az elvágott fák keresztmetszete az együttesben stilizált virágformát képez. >! Fináczy Ernő: Az ókori nevelés története, Budapest, 1906, 84-85. e 1I4 e

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2671 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.04 MB
Permalink zum JPG
022_000068/0115.jpg
Permalink zur OCR
022_000068/0115.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu