OCR
VARRÓK ILONA Manapság, ha hagyjuk, hogy [a gyerekek] tetszésük szerint rajzoljanak, olyan előregyártott sémák jelennek meg, mint az űrkutató rakéta, háború, baba, manga, minták. Sem a fejükkel, sem a szívükkel nem vesznek részt a rajzolásban. [...] Ha teljesen szabadjára engedjük a gyermekek spontán feltámadó érdeklődését, akármennyire igyekszünk is változatos témát és anyagot adni nekik, végülis sztereotip látásmódra, érzésekre, képekre neveljük őket. [...] Fontos a tanár értékítélete és vezető szerepe is, de méginkább szükséges tudatosítani magunkban, hogy ennek mi a tartalma, milyen célból, mit és hogyan tanítunk, milyen módon fogadják azt be a gyerekek. Milyen kapcsolatban állnak a mai gyerekek a természettel, a társadalommal, az emberekkel. Mi az, ami igazán nagy hatással van életükre, érzelmi tapasztalataikra. Ez az, amit ki kell derítenünk, és amit tanulmányoznunk kell.?§ Először is [...] az irodalmi történetek és népmesék lerajzolásával azt szeretnénk elérni, hogy az átélt érzések és a megismerés folyamata a hozzájuk közel álló valós problémákhoz kötődve segítse a gyermekeket életük saját erőből történő átértékelésében, képessé tegye őket életük átformálására. Ezt nem lehet elválasztani attól a kérdéstől, hogy mi magunk, tanárok hogyan élünk, milyen gyermekeket akarunk nevelni. A való életből milyen témákra és hogyan szeretnénk felhívni a figyelmüket? Ha nincsenek tisztában a saját életük kérdéseivel, akkor nehezen tudják formába önteni a történet képeit. ? Másodsorban, a történetkép rajzolása közben a gyermekeknek szükségük van megfigyelőképességükre, fantáziájukra, értelmükre, kifejezőkészségükre, s ahogy haladnak a rajzolásban, addig észre sem vett szépségeket fedeznek fel. "" Harmadsorban, az egyéni élmény képi megjelenítésétől eltérően az irodalmi anyag sokkal könnyebbé teszi, hogy az órán egy közös alapról induljunk. A történet formába öntése szempontjából a vidéki és a városi gyerekek esetében is ugyanaz a kiindulási alap. A művészet tantárgynak az oktatásban elfoglalt helye felől nézve meg kell állapítanunk, hogy az irodalmi alkotás vagy népmese képi feldolgozásának tanítása rendkívül fontos, mert megvilágítja, hogy mit milyen összefüggésben tanítsunk, hogy a csoportos gondolkodás eredményeként kell megtalálni a témát, majd formába önteni azt. 5! 28 29 30 31 Mita: Vatasitacsi no kjóiku, 76. Uo., 77. Uo. Uo. s 106