OCR Output

VARRÓK ILONA

van az egyes témák perceptuális megközelítésének, a vizuális és a haptikus
érzékelésnek. Ezzel összefüggésben általában a japán oktatás minden területén
nagyobb hangsúlyt helyez az empatikus megközelítésre (kokoro no kjóiku, a "szív
nevelése"), az irodalom és a művészet komplex oktatásában ez még természe¬
tesebben és hangsúlyosabban van jelen. , A naiv festmény röviden összefoglal¬
va sszívvel festett kép? [...] őszinte ábrázolása annak, ami a szívemben lakik.
A naiv festmény az ember érzéseinek közvetlen ábrázolása. Semmilyen festészeti
szabályt nem követ. A legtisztább naiv festmény éppen az akadémizmus korlátait
széttörő, belsőnkből felszakadó érzéseket szabadon, őszintén ábrázoló festmény.""
Rabuzin naiv festészetről vallott felfogása pontosan visszaadja, hogy mit értünk
olvasmänyelmeny-rajz alatt, irja Ivata Hitosi.®

Az olvasmányélmény-rajz több mint negyvenéves múlttal rendelkezik, külö¬
nösen Japán déli szigetén, Kjúsún évtizedek óta része az irodalom oktatásának.
Az elemi iskolától a felső középiskoláig az oktatás minden szintjén jelen van.
A gyermekek olvasásra ösztönzése érdekében az ötvenes évek végén rendezték
meg az első olvasmányélmény-rajz pályázatot, melyre évente Japán egyre több
iskolája jelentkezik. 1989 óta a pályázat országossá vált, jelenleg harmincnyolc
prefektúra részvételével rendezik meg. 2002-ben, a 13. országos pályázatra 417
200 művel jelentkeztek az iskolák, melyek közül 6497-et válogattak ki a pályázat¬
ra." Elemi iskola alsó és felső tagozatos, illetve alsó és felső középiskolai kategóri¬
ában osztják ki a legkiválóbb kép díját, két-két díjat kapnak a kiváló képek alkotói,
kategóriánként további négy-négy képet részesítenek dicséretben. A díjnyertes
művek minden évben megtekinthetők többek között a Mainicsi Sinbunsa hon¬
lapján," és a képekből kiállítássorozatot rendeznek. 1986 óta a pályázat szervezői
rendszeresen közzéteszik a pályázatra ajánlott könyvek listáját is.

Az 1957-1961 közötti időszak Japánban az iskolai könyvtármozgalom legak¬
tívabb időszaka volt. A háború utáni oktatási reformok előkészítésére Japánba
küldött amerikai oktatási küldöttség jelentésében (Education in Japan, 1946.
április 7.) alapelvként emeli ki az egyéniség tiszteletét, az oktatás szabadságát, a
mindenki számára egyenlő lehetőségek biztosítását az oktatásban. Ugyanakkor
arra is felhívja a figyelmet, hogy ,a hangsúlyt nem a vizsgára való felkészü¬
lés érdekében folytatott tényszerű ismeretek memorizálására, hanem a szabad

7 Rabuzin to Harada Taidzsi no taidan (Rabuzin és Harada Taidzsi beszélgetése, in Rabuzin¬
Harada: Harukanaru Jugosurabia (A távoli Jugoszlávia), Kódansa, 1986. Ivan Rabuzin világszerte
ismert horvát naiv festő Japánban rendezett kiállítása alkalmából megjelent interjúkötet.
Ivata: Dokuso kanszóga no igi, 19. Ivata Hitosi a japán Iskolai Könyvtárak Országos Szövetsé¬
gének vezetőségi tagja volt.

A disszertáció megírása óta ez a szám tovább növekedett, 2018-ban csak Kjúsúról, illetve Jama¬
gucsi prefektúrából és Okinaváról összesen 380 000 pályamű érkezett.
http://www.dokusyokansoubun.jp/kansouga/index.html (Letéltés: 2019. június 27.)

+ 98 +