OCR
LÁZÁR MARIANNA sen Nem ismeretes, hogy az Aszuka-kori égtájőr zászlókat milyen formában készítették el. A későbbi korok képi forrásaira alapozva már az első rituális zászlókat is a Négy Égtájőr motívumával díszíthették, de az sem zárható ki, hogy , csak" a szimbolikus színekkel különböztették meg a zászlókat (kék, vörös, fekete, fehér). A Soku Nihongi által jegyzett hét darab hódó egy szettet képez, amely innentől kezdve kizárólag az újévköszöntő ünnepségen?" és a császári beiktatási ceremónián volt használatos. Eddig nem ismert olyan forrás vagy bizonyíték, amely dokumentálná az égtájőr zászlók 701-nél korábbi használatát, de mivel a Jóró törvénykönyv jegyzi, hogy már 646-tól használtak rituális dísztárgyakat az udvari ünnepségeken, azt a lehetőséget sem lehet kizárni, hogy valamilyen formában már használatban voltak, ha nemis a Soku Nihongiban említett módon. Az Aszuka-kori (és későbbi) zászlók elrendezési módjának megállapításához nagy segítséget nyújt a régészettudomány. A korabeli Fudzsivara-kjó palotaromjainál végzett 2008-as és 2016-os narai ásatás során fény derült a hét darab zászló elhelyezési módjára." A központi díszzászlót a trónterem előtti udvaron helyezték el, kb. 21 méterre az épülettől, pontosan a bejárati kapuval szemben. Az oszlopnyomokbáól (amelyek apró fehér kövekkel voltak kitöltve) kiderül, hogy nem egy sorban állították fel a zászlókat, hanem szabálytalan oldalú háromszög alakban rögzítették őket a földbe. A különlegesen pozícionált elrendezés (melyre az eddigi kutatások alapján sem Kínában, sem Koreában, sem a későbbi Japánban nincs példa) feltételezhetően a taoista kozmológiai tanok alapján lett kialakítva. A (császár szemszögéből nézett) bal oldalra (tehát a hangsúlyos keleti oldalra) került a jang Nap-szimbólum, az , Égi világ" isteneivel (Vörös Madár és Azúrkék Sárkány). Jobb oldalra (nyugati oldalra) került a jin Hold-szimbólum és a , Földi világ" istenei (Fekete Harcos, Fehér Tigris). (1. ábra) A feltárás eredményei alapján továbbá az is feltételezhető, hogy mindig ugyanarra a helyre állították fel az Aszuka-kori zászlókat. Ha csak a dokumentált alkalmakat számoljuk, akkor a Fudzsivara fővárosban kizárólag háromszor (701, 702, 704) használhatták ezeket a rituális tárgyakat, minden alkalommal az újévi ünnepség keretei közt. 4 Nem minden évben került megrendezésre, részben finanszírozási problémák miatt. 25 Nara Bunkazai Kenkjüdzso (ed.): Aszuka Fudzsivarakju hakkucu csösza (189.) Gencsi szecumeikai sirjö, Nara, Nara Bunkazai Kenkjüdzso, 2016. 26 A díszzászlók pozícióját bemutató ábrát a szerző készítette. + 28 +