OCR Output

LÁZÁR MARIANNA

sen

Nem ismeretes, hogy az Aszuka-kori égtájőr zászlókat milyen formában készí¬
tették el. A későbbi korok képi forrásaira alapozva már az első rituális zászlókat
is a Négy Égtájőr motívumával díszíthették, de az sem zárható ki, hogy , csak" a
szimbolikus színekkel különböztették meg a zászlókat (kék, vörös, fekete, fehér).

A Soku Nihongi által jegyzett hét darab hódó egy szettet képez, amely in¬
nentől kezdve kizárólag az újévköszöntő ünnepségen?" és a császári beiktatási
ceremónián volt használatos. Eddig nem ismert olyan forrás vagy bizonyíték,
amely dokumentálná az égtájőr zászlók 701-nél korábbi használatát, de mivel
a Jóró törvénykönyv jegyzi, hogy már 646-tól használtak rituális dísztárgyakat
az udvari ünnepségeken, azt a lehetőséget sem lehet kizárni, hogy valamilyen
formában már használatban voltak, ha nemis a Soku Nihongiban említett módon.

Az Aszuka-kori (és későbbi) zászlók elrendezési módjának megállapításához
nagy segítséget nyújt a régészettudomány. A korabeli Fudzsivara-kjó palotarom¬
jainál végzett 2008-as és 2016-os narai ásatás során fény derült a hét darab
zászló elhelyezési módjára." A központi díszzászlót a trónterem előtti udvaron
helyezték el, kb. 21 méterre az épülettől, pontosan a bejárati kapuval szemben.
Az oszlopnyomokbáól (amelyek apró fehér kövekkel voltak kitöltve) kiderül, hogy
nem egy sorban állították fel a zászlókat, hanem szabálytalan oldalú háromszög
alakban rögzítették őket a földbe. A különlegesen pozícionált elrendezés (melyre
az eddigi kutatások alapján sem Kínában, sem Koreában, sem a későbbi Japánban
nincs példa) feltételezhetően a taoista kozmológiai tanok alapján lett kialakítva.
A (császár szemszögéből nézett) bal oldalra (tehát a hangsúlyos keleti oldalra)
került a jang Nap-szimbólum, az , Égi világ" isteneivel (Vörös Madár és Azúrkék
Sárkány). Jobb oldalra (nyugati oldalra) került a jin Hold-szimbólum és a , Földi
világ" istenei (Fekete Harcos, Fehér Tigris). (1. ábra)

A feltárás eredményei alapján továbbá az is feltételezhető, hogy mindig ugyan¬
arra a helyre állították fel az Aszuka-kori zászlókat. Ha csak a dokumentált
alkalmakat számoljuk, akkor a Fudzsivara fővárosban kizárólag háromszor (701,
702, 704) használhatták ezeket a rituális tárgyakat, minden alkalommal az újévi

ünnepség keretei közt.

4 Nem minden évben került megrendezésre, részben finanszírozási problémák miatt.

25 Nara Bunkazai Kenkjüdzso (ed.): Aszuka Fudzsivarakju hakkucu csösza (189.) Gencsi szecumeikai
sirjö, Nara, Nara Bunkazai Kenkjüdzso, 2016.

26 A díszzászlók pozícióját bemutató ábrát a szerző készítette.

+ 28 +