nyelvi tervezés Japánban, dialektológia, lexikográfia, japán-angol irodalom¬
történeti kapcsolatok, modern és klasszikus japán irodalom, haiku-költészet,
japán oktatás- és neveléstörténet, fordítástudomány, multimédia-pedagógia
(kollaboratív tanulás), oktatásmetodika (tanulói autonómia a japán nyelv ok¬
tatásában). A sinológia területén: Kína története és nemzetközi kapcsolatai, a
szovjet tömb és Kína, magyar-kínai kapcsolatok, a kereszténység története Kí¬
nában, kínai nyelv (klasszikus és modern), kínai írásos középmongol nyelvem¬
lékek kutatása. A felsorolás nem teljes, fiatal PhD-hallgatö oktatöink olyan üj
területeken végeznek kutatómunkát, amelynek eredményeit még ezután tudjuk
majd az oktatásban bevezetni, mint a pszicholingvisztika, szociálpszichológia,
információtörténet, szociolingvisztika, művészettörténet, néprajz stb. Az ELTE
Konfuciusz Intézetével kötött megállapodásunknak köszönhetően a 2013/14-es
tanévtől kezdve kínai lektor is oktatja nálunk a kínai nyelvet.
Eredményeink közül ki kell emelnünk hallgatóink eredményeit, hiszen oktatá¬
si intézményként értük vagyunk, és hallgatóink tehetsége mellett a mi munkánk
visszaigazolását is jelentik a diákjaink által elért kiváló eredmények. Az eltelt
huszonöt év alatt közel 400 hallgatót bocsátottunk útjára, végzett hallgatóink
közül többen vesznek részt doktori képzésben itthon és Japánban, oktatnak ha¬
zai és japán felsőoktatási intézményekben - többek között itt nálunk is, vagy
más közoktatási intézményekben -, vezetnek japán nyelviskolát. Publikációik
és műfordításaik jelennek meg - az utóbb megjelentek közül kiemelhető a Nap¬
kút kiadónál megjelent Misima drámafordítás-kötet (Misima Jukio: Barátom,
Hitler és Madame de Sade, Drámák, Budapest, Napkút Kiadó, 2014), illetve a
Pozsonyi Szemle tematikus szama, Misima- és Dazai Oszamu-forditasokkal. So¬
kan dolgoznak japán érdekeltségű cégeknél, és nagy számban nyerik el a Japán
Alapítvány és a Japán Kormány ösztöndíjait (120 fő körül van a különböző ösz¬
töndíjakkal japán részképzésen eddig részt vett hallgatóink száma).
Fontos szerepet kap az egyetemi képzésben a tehetséggondozás, amelynek
kiemelt területe a KRE Japanológia Tudományos Diákkör tevékenysége. A 2005
óta működő tudományos műhely tudomásunk szerint az országban egyedüli ki¬
zárólag Japán-kutatással foglalkozó diákkör. 2005 óta vesznek részt hallgatóink
az Országos Tudományos Diákköri Konferenciákon igen szép eredményekkel,
első, második, harmadik helyezésekkel és dicséretekkel. Egy hallgatónk, Hornos
Dániel, Pro Scientia Aranyérem kitüntetést kapott. Hallgatóink évek óta rend¬
szeresen az első helyezettek között vannak a Japán Nyelvi Szónokversenyen is,
itthon és Japánban.
A hallgatóink által megpályázott és elnyert Japán Alapítványi és japán kor¬
mányösztöndíjakon túl, azért tudjuk kiváló tanulmányi eredményeket elérő hall¬
gatóinkat egyre nagyobb számban kiküldeni Japánba, mert az elmúlt idő alatt