OCR
ELőszó képzésben, a bölcsészképzés mellett japán szakos nyelvtanárképzéssel indult. A szak akkreditációja egy több lépcsőből álló, hosszabb folyamat volt, amelynek végén mind a japán szakos bölcsész-, mind a japán szakos tanárképzésünk megkapta a végleges akkreditációt. Ez nem sokkal azt megelőzően történt, hogy megszűnt az osztatlan képzés, a hazai egyetemi képzésben bevezetésre került a bolognai rendszerű kétszintű képzés alap- és mesterképzéssel, így az akkreditáció folyamata újraindult. Sikeresen vettük ezt az akadályt is, és az új, hároméves keleti nyelvek és kultúrák alapszak japán szakiránya, valamint a japanológia mesterképzési szakunk is akkreditált szakként működhetett tovább. Terveink között szerepel a japántanár-képzés újraindítása is. A mennyiségi és minőségi növekedés, a hallgatói létszám ugrásszerű növekedése, az oktatói létszám és a képzési tartalom bővülése más szervezettséget kívánt meg, szervezeti változtatásokkal is járt. Túlléptünk a tanszéki kereten, és a korábbi Japán Tanszék helyébe a Keleti Nyelvek és Kultúrák Intézete, ezen belül a Japanológia Tanszék lépett. A mennyiségi növekedés és a szervezeti változások mellett igyekeztünk megtartani azokat az értékeket is, amelyek a még kisebb létszámú évfolyamok esetében lehetővé tették a személyesebb odafigyelést. Többek között éppen ezért jött létre az évfolyam-felelősi rendszer. Kezdettől fogva arra törekedtünk, hogy a képzésünkben minél több választási lehetőséget biztosítsunk hallgatóink számára. Így volt ez az osztatlan képzésben is, amelyben a japán nyelv- és stílusgyakorlatok mellett a szakstúdiumok között szerepelt nyelvészet, irodalom, történelem, klasszikus japán nyelv, japán társadalomtörténet, japán gazdaság, művészettörténet és a tanárképzésben a japán nyelv oktatásmetodikája. Az osztott képzés japán szakirányán a választható specializációk keretében a hallgatóknak lehetőségük van rá, hogy érdeklődésüknek megfelelően japán történelem- és kultúrtörténettel, japán társadalomtörténettel, japán irodalomtörténettel és nyelvészettel, kelet-ázsiai kultúrával, fordítástudománnyal foglalkozzanak behatóbban, emelt óraszámban. A japanológia mesterképzési szakon az alapképzés specializációira épülnek a választható modulok, nyelvtudományi, irodalomtudományi és történettudományi modul, valamint a KRE bölcsészkarán megindult a fordítói szakirányú továbbképzés is. Az osztatlan képzésben a kínai nyelv még szabadon választható tárgy volt, az osztott képzésben lett kötelező egy másik keleti nyelv tanulása, és erre építve indítottuk el a 2013/14-es tanévben a Kínai nyelv- és kultúraismeret specializációnkat. A kínai nyelv mellett 2017 óta már a koreai és a modern perzsa nyelv is választható. Azt, hogy ilyen széles spektrumot ölelhet fel a képzésünk, annak köszönhetjük, hogy oktatóink kutatási területei lefedik mindezeket a területeket. A japanológia terén: Japán modern kori és kora újkori története, eszmetörténet, magyar-japán kapcsolattörténet, mai japán társadalom, társadalomtörténet, “Se