„Az emberezreknek tarka hullämzatos vegyülete borítja el az egész hegyet
és annak környékét" - írja Orbán Balázs, aki különben Somlyó szent hegyeiről
gunyorosan emlékszik meg - , szél fuvalmára ezer meg ezer zászló leng, földren¬
dítő hálaének zűrzavara tölti el a léget, húsz-harmincezer torok énekel százféle,
egymással összefüggés, összhangzás nélküli dallamot, éles női hangok, ezer meg
ezer csengettyű zengése, a harangok zúgása elegyedik e roppant hang-chaosba,
s e nagy embertömeg mozog, mindenfelé hullámzik, össze-vissza bonyolódik, s
mégis ennyi szívet egy eszme, egy érzelem hat át, egy törekvés lelkesít, egy hit
villanyoz at”.°? A keresztek, azaz díszes templomi lobogók alatt vonuló búcsúsok,
a keresztalják kitaposott ősi útvonalakat tartanak be, megvannak a hagyományos
pihenő, étkező és beszálló helyeik. Nagy tisztesség, ha valakinél a keresztalja meg¬
áll. A keresztvezető köszönti a gazdát, s ez válaszát régi szokás szerint így végzi:
, emberé a szállás, Istené az áldás". A hosszú zarándokútnak megvannak aztán az
imádságai és az énekei is. Induláskor misét hallgatnak, s a messziről jövők útközben
is. A keresztalja rendezett közösség. Az út két szélén haladnak, elöl a fiúcskák és
legények, aztán a férfiak, majd a leányok és az asszonyok, leghátul pedig az öreg
nénikék. A két sor élén a legények lobogót visznek, esetleg keresztet is, s itt az
élen haladnak a csengettyűsök. Módosabb megye keresztalja háromágú lobogó alatt
halad. A fehérnépek előtt ismét zászlót visznek, rendesen kettőt, de többet is. Így
a nagyboldogasszonyi keresztaljában két fehér zászló halad a lányok előtt. A fér¬
fiak sora végén eregel a pap, karingben, stólásan, fején a papi süveggel, kezében
kereszttel; mellette a kántor vagy a keresztvezető. Ahol végigvonulnak, a templo¬
mokban meghúzzák a harangokat, Somlyóra pedig hangos énekszóval vonulnak be,
századok óta ugyanazon a napon és ugyanazon órában. Pünkösd péntekén reggel
hét órakor érkezik a mikházi dobos keresztalja, s utána mindjárt a többi marosszéki,
majd a gyergyói keresztek. A délután folyamán az udvarhelyszékiek, napszálltakor
a zetelakiak. Szombaton reggel és délelőtt a kászoniak és a háromszékiek vonul¬
nak be, dél körül az alcsíkiak és a Ködön aluli felcsíki községek, délután két óráig
a Ködön felüliek és végül a gyimesiek. Somlyón hagyományos fogadási szertartás
zajlik le. Midőn a falu közé ér a keresztalja, a déli toronyban levő figyelő egyet
koppant a harmadik harang nyelvével. Mindenki tudja, hogy új kereszt érkezik.
A második koppanás azt jelenti, hogy a kereszt a belső Szék útján jár, nincs már
messze a templomtól. A megérkezéskor összezúgnak a harangok, a fogadó feren¬
ces atya megáldja a keresztet, a búcsúsokat a Szent János kis kápolnája elé vezeti,
melynek ormán márványtábla hirdeti, hogy ez a búcsú azon győzelem emlékére
van, melyet hagyomány szerint János Zsigmond király hada ellen a maga szent
hitét védelmező székely nép szerzett. A páter e helyen Boldogasszony nevében
köszönti a megjötteket, majd felzendül Mária éneke, a keresztalja bevonul a nagy¬
templomba, megáll a szentélyben, meghajtja zászlóit, lobogóit a Szűz Anya szobra