OCR
19. A NEMZETI ARCULAT 471 ták a másnapi napfelkeltét, hogy imádkozhassanak a napsugarakba öltözködő Istenanyähoz.°®> Interjúkban, beszélgetésekben újra meg újra visszatér az a motívum, hogy a búcsús élmény fontos összetevője a magyarok nagy tömegének együttléte, találkozása, találkozója. Hirdetésben, köszöntésekben újra meg újra felhangzik a mondat: , Jó, hogy jöttek, jó, hogy az imádságban együtt lehetünk.""§é , Köszöntöm kedves előkelő vendégeinket, akár e hazából, akár távoli országokból jöttek, hogy együtt kerjük a mi Nagyasszonyunkat gyermeki hittel.”®#7 Mindamellett - főként a szervezők részéről - erőteljes az a beállítódás is, hogy a búcsút meg kell tartani vallási ünnepnek. , Nem a magyarok találkozója ez, hanem a Mária-tisztelőké. Ide a búcsúért jönnek, nem egymással találkozni. Ha magyar ünnepet akarnak, ne ide jöjjenek, hanem a Hargitára. Nem kezdünk sajtópolémiát, nem akarunk rossz magyaroknak látszani, magyarok vagyunk, de itt a búcsú a lényeg. Az pedig: a mise, a szentségek, gyónás, áldozás, Mária, szent" — mondta P. Märk Jözsef 1997-ben.®® a N" 252. A nagymise. Az oltár és a kivetítő előtti tér a nemzeti jelképek kitüntetett helye (2001) 885 1997-06-21 Tamäska. 886 A hangosbemondóban többször elismételt köszöntés, 1996. május 25. (Saját hangfelvétel.) 887 Benedek Domokos tartományfőnök köszöntője a búcsús nagymise elején, 1996. május 25. (Saját hangfelvétel.) 588 Interjú P. Márk Józseffel, 1997. május 16.