OCR
18. A NYILVÁNOSSÁG LÁTÓSZÖGEI 443 katonai helikopterek, láthatóan már senkit sem zavart a gyakran fel-felhangzó székely himnusz vagy a magyarországi vendégek feje fölött megjelenő pirosfehér-zöld színkombináció, az illető helység és temploma feliratával."" A hazai baloldali sajtónak évtizedeken keresztül fontos orgánuma volt a Népszabadság; ebben Csíksomlyó a rendszerváltás előtt sok évig egyetlen összefüggésben, a Várszínház Csíksomlyói passió című előadása kapcsán jelent meg. A helyzet később sem változott sokat: a rendszerváltást követően évek (!) teltek el, mire a lap 1995ben először szót ejtett a csíksomlyói búcsúról; az oly gyakori alábecslés példájaként a résztvevők számát így jellemezték: , több, mint százezer főnyi sokaság...", tovább pedig ezt olvassuk: ,az utóbbi évtizedekben, és főleg az elmúlt néhány évben elsősorban mint az erdélyi magyarság legnagyobb vallásos ünnepe vált nevezetessé?."" Értetlenségre vagy éppen tájékozatlanságra utaló jelekkel a lap hasábjain másutt is találkozhatunk: amikor 1996-ban megjelent Soós Sándor Csíksomlyó című könyve, annak elegáns kiállítása okán kifejezett ellenérzést fogalmaztak meg: Egy dolog mellett azonban nem tudtunk elsiklani. A szegényes múzeumi portékát kínáló polcokon a legtöbb múzeumban megtalálható volt egy, a Pest Megyei Múzeumi Igazgatóság által az idén kiadott, gyönyörű kiállítású, merített papíron színes fotográfiákat tartalmazó néprajzi monográfia. Címe: Csíksomlyó. Írta, fényképezte és szerkesztette: Soós Sándor. [...] Tisztelet-becsület a tudomány embereinek, akik kényszerűségből üzletemberekké válnak, és legtöbbször találnak megoldást a szakadék szélén álló intézmények további működtetésére. De ha a múzeumegyüttesnek az idén összesen két népszerűsítő kiadvány megjelentetésére telik, az egyik a biztos hasznot hozó Kovács Margit-katalógus, akkor a másik könyvnek talán mégsem Csiksomlyöröl kellene szólnia." Visszatérő elem az egzotikumok túlhangsúlyozása éppúgy, mint részletek kiemelése a saját kontextusukból. , A csíksomlyói búcsúk legősibb, mágikus pillanata ma is a pünkösdvasárnap hajnali napfelkeltevárás. Ezt a hajnali napimádatot a moldvai csángó magyarok őrizték meg ősi hiedelemvilágukból, arra épült a Mária-kultusz és a későbbi búcsú.""" Csíksomlyóról érdemben később is alig esik szó, a lapban közölt turisztikai reklámokban, tévéműsorokban vagy kiallitasi értesit6kben tobbször találkozhatunk vele, mint érdemi írásokban. A sajtóban újra megmutatható, elmondható sok olyasmi, amit a résztvevők saját maguk is láttak, a maguk módján átéltek: idetartozik például a vonulás, a nagy814 1993-06-01 Cseke. A cikk a búcsú rövid bemutatása után a diplomáciai testület székelyföldi látogatásával folytatódik. 815 1995-06-06 MTI. 816 1996-11-09 S. Tamas-Sz. Varga. 817 1997-05-14 Jaray.